• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 14, شماره 27
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 14, شماره 27
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بیگانگی تحصیلی در دانش‌آموزان: نقش کنترل روانی والدین و تأکیدات هدفی معلم

    (ندگان)پدیدآور
    اشرف, پریچهرشیخ الاسلامی, راضیه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطة کنترل روانی والدین (شاملِ جهت‌گیری وابستگی و جهت‌گیری پیشرفت) و تأکیدات هدفی معلم (شاملِ تأکیدات تسلطی، عملکردی- اجتنابی و عملکردی- گرایشی) با بیگانگی تحصیلی و ابعاد آن (شامل نگرش منفی به مدرسه، بی‌اهمیتی به تحصیل و بی‌تمایلی به تحصیل) بود. طرح تحقیق از نوع همبستگی بود. شرکت‌کنندگان پژوهش شامل 371 دانش‌آموز بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای از بین مدارس متوسطة اول شیراز انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از: مقیاس مرکب بیگانگی تحصیلی،‌ مقیاس کنترل روانی والدین‌ و مقیاس تأکیدات ساخت هدفی معلم. نتایج به‌دست آمده از تحلیل‌ رگرسیونِ همزمان نشان داد که جهت‌گیری پیشرفت کنترل روانی والدین، نگرش منفی نسبت‌ به مدرسه را به نحو مثبتو تأکیدات هدف عملکردی- گرایشی معلم، بی‌اهمیتی به تحصیل را به نحو منفی پیش‌بینی می‌کنند. علاوه‌بر‌این، تأکیدات هدف تسلطی به نحو منفی و تأکیدات هدف عملکردی- اجتنابی به نحو مثبت، بیگانگی تحصیلی و ابعاد آن راپیش‌بینی کردند. به‌طورِ‌کلی، کنترل روانی والدین و تأکیدات هدفی معلم توانستند به‌ترتیب 3/2 و 19 درصد از واریانس بیگانگی تحصیلی دانش‌آموزان را تبیین کنند. نتایج تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام نیز حاکی از آن بود که به‌ترتیب متغیّرهای تأکیدات هدف تسلطی و عملکردی- اجتنابی معلم، قوی‌ترین پیش‌بین برای بیگانگی تحصیلی هستند. نتایج این پژوهش نشان‌دهندة اهمیت تأکیدات هدف تسلطی و عملکردی- اجتنابی معلم در بیگانگی تحصیلی دانش‌آموزان است. معلمان می‌توانند با تأکید بر تسلط بر مفاهیم و اجتناب از مقایسة دانش‌آموزان، نقش تعیین‌کننده‌ای در پیشگیری از بیگانگی تحصیلی داشته ‌باشند.
    کلید واژگان
    بیگانگی‌ تحصیلی
    کنترل روانی والدین
    تأکیدات هدفی معلم

    شماره نشریه
    27
    تاریخ نشر
    2017-09-23
    1396-07-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    University of Sistan and Baluchestan
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی. دانشگاه شیراز
    داشیار روانشناسی تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز

    شاپا
    2228-6683
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2017.3419
    https://jeps.usb.ac.ir/article_3419.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/277169

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب