• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 14, شماره 26
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 14, شماره 26
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی نقش نیاز به شناخت در تحمل ابهام دانشجویان رشته های تحصیلی مختلف

    (ندگان)پدیدآور
    حسینی, فریده ساداتدشتی نژاد, سید بهمن
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    نقش سازۀ تحمل ابهام در بسیاری از زمینه‌ها از‌جمله مباحث آموزشی غیر‌قابلِ انکار است. در همین راستا، تحقیقات گوناگون بیانگر نقش مؤثر سازه‌های شخصیتی،شناختی و انگیزشی درایجاد و تغییرتحمل ابهام هستند. بر همین اساس،هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش نیاز به شناخت در تحمل ابهام دانشجویان رشته‌های تحصیلی مختلف است. بدین منظور تعداد362(213دختر و 149 پسر) نفر از دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه خلیج فارس که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی مرحله‌ای انتخاب شده بودند، مقیاستحمل ابهام (مک‌لین، 1993) و پرسشنامۀ نیاز به شناخت (کاسیوپا و دیگران،1984)را تکمیل نمودند.نتایج حاصل از رگرسیون نشان‌دهندۀ این است که نیاز به شناخت به‌صورت مثبت و معنادار می‌تواند تحمل ابهام دانشجویان را پیش‌بینی کند. همچنین، نتایج تحلیل واریانس یک‌طرفۀ اثر رشتۀ تحصیلی، نشان‌دهندۀاثر معنادار رشتۀ تحصیلی بر تحمل ابهام است. یافته‌های پژوهش حاضر تحمل ابهام را سازه‌ای چندگانه معرفی می‌کند که هم تحت‌تأثیر انگیزشِشناختی و هم رشتۀ تحصیلی قرار می‌گیرد.  
    کلید واژگان
    تحمل ابهام
    نیاز به شناخت
    رشتۀ تحصیلی
    دانشجو

    شماره نشریه
    26
    تاریخ نشر
    2017-06-22
    1396-04-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    University of Sistan and Baluchestan
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه خلیج فارس
    کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه خلیج فارس

    شاپا
    2228-6683
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2017.3246
    https://jeps.usb.ac.ir/article_3246.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/277165

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب