بررسی نقش نیاز به شناخت در تحمل ابهام دانشجویان رشته های تحصیلی مختلف
(ندگان)پدیدآور
حسینی, فریده ساداتدشتی نژاد, سید بهمن
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نقش سازۀ تحمل ابهام در بسیاری از زمینهها ازجمله مباحث آموزشی غیرقابلِ انکار است. در همین راستا، تحقیقات گوناگون بیانگر نقش مؤثر سازههای شخصیتی،شناختی و انگیزشی درایجاد و تغییرتحمل ابهام هستند. بر همین اساس،هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش نیاز به شناخت در تحمل ابهام دانشجویان رشتههای تحصیلی مختلف است. بدین منظور تعداد362(213دختر و 149 پسر) نفر از دانشجویان دانشکدههای مختلف دانشگاه خلیج فارس که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی مرحلهای انتخاب شده بودند، مقیاستحمل ابهام (مکلین، 1993) و پرسشنامۀ نیاز به شناخت (کاسیوپا و دیگران،1984)را تکمیل نمودند.نتایج حاصل از رگرسیون نشاندهندۀ این است که نیاز به شناخت بهصورت مثبت و معنادار میتواند تحمل ابهام دانشجویان را پیشبینی کند. همچنین، نتایج تحلیل واریانس یکطرفۀ اثر رشتۀ تحصیلی، نشاندهندۀاثر معنادار رشتۀ تحصیلی بر تحمل ابهام است. یافتههای پژوهش حاضر تحمل ابهام را سازهای چندگانه معرفی میکند که هم تحتتأثیر انگیزشِشناختی و هم رشتۀ تحصیلی قرار میگیرد.
کلید واژگان
تحمل ابهامنیاز به شناخت
رشتۀ تحصیلی
دانشجو
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2017-06-221396-04-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه خلیج فارسکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه خلیج فارس



