فراتحلیل اثربخشی مداخلات روانشناختی بر عزت نفس دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
کهرازهی, فرهادریگی کوته, بهزاد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی پژوهشهای انجام شده در ارتباط با اثربخشی مداخلات روانشناختی بر عزت نفس دانشآموزان دورة دبیرستان و راهنمایی انجام شد. در این خصوص، فراتحلیل با یکپارچه کردن نتایج حاصل از انجام تحقیقات مختلف، تلاش میکند تا میزان اندازة اثر مداخلات روانشناختی را مشخص کند. بدین منظور با استفاده از ملاکهای درونگنجی بهمنظور انتخاب نمونة پژوهش، از بین 40 پژوهش، 27 پژوهش را که ازلحاظِ روششناختی مورد تأیید قرار گرفتند، انتخاب و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. تعداد کل آزمودنیهایی که در پژوهشهای انتخاب شده مشارکت داشتند، برای دانشآموزان دبیرستان 655 نفر و برای دانشآموزان راهنمایی برابر با 1151 نفر بود. ابزار پژوهش، چکلیست فراتحلیل بود. پژوهش حاضر مبتنی بر 27 اندازه اثر بود. نتایج پژوهش نشان داد، میزان اندازه اثر مداخلات روانشناختی بر عزت نفس دانشآموزان، مطابق جدول تفسیر اندازه اثر کهن درحد بالاست. بنابراین مداخلات روانشناختی بر ارتقاء عزت نفس دانشآموزان در ایران تأثیر بسیار زیادی داشته است.
کلید واژگان
فراتحلیلمداخلات روانشناختی
عزت نفس
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستانکارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان



