نقش خوددلسوزی و ذهنآگاهی در پیشبینی استرس تحصیلی دانشآموزان دختر
(ندگان)پدیدآور
کرد, بهمنباباخانی, آرزو
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطة بین خوددلسوزی و ذهنآگاهی با استرس تحصیلی در دانشآموزان دختر بود. روش پژوهش این مطالعه همبستگی است. جامعة آماری شامل دانشآموزان دختر دورة دوم متوسطه است که مشتمل بر 2900 نفر دانشآموز بود. روش نمونهگیری مطالعة حاضر، نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای و دربرگیرندة 341 نفر از دانشآموزان دختر بود. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامة مقیاس خوددلسوزی نف، ذهنآگاهی بائر و پرسشنامة استرس تحصیلیزاژاکووا است. یافتهها نشان داد که بین ذهنآگاهی با استرس تحصیلی در سطح (01/0P) و بین خوددلسوزی با استرس تحصیلی در سطح (01/0P)، رابطة معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که 32 درصد از واریانس استرس تحصیلی توسط ذهنآگاهی و خوددلسوزی قابل پیشبینی است؛ در نتیجه، ذهنآگاهی و خوددلسوزی بهعنوان سازههای مثبت، نقش بسزایی در کاهش استرس تحصیلی دانشآموزان دختر دارد.
کلید واژگان
ذهنآگاهیخوددلسوزی
استرس تحصیلی
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهابادکارشناسی ارشد روان شناسی عمومی



