روایی، پایایی و ساختار عاملی مقیاس شایستگی اجتماعی در دانشآموزان دورهی ابتدایی شهر اهواز
(ندگان)پدیدآور
مروتی, ذکراللهبهرامیان, حکیمهمکتبی, غلامحسین
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی مقیاس اجتماعی کوهن و رسمن (1972) برای کودکان سنین دبستانی با استفاده از رویکرد تحلیل عامل تاییدی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دورهی ابتدایی شهر اهواز در سال تحصیلی (92-1391) بود که به روش تصادفی چند مرحلهای 250 دانشآموز از بین نواحی چهارگانه آموزش و پرورش انتخاب شدند. برای ارزیابی کفایت مدل از شاخص مجذور کای (2χ)، نسبت مجذور کای به درجهی آزادی2χ/df))، شاخص برازش تطبیقی (CFI)، ریشهی دوم میانگین مجذورات باقیماندهی استاندارد شده (RMSEA) و شاخص برازندگی نسبی (RFI) استفاده شده است. نتایج تحلیل عامل تاییدی نشان دهندهی این است که الگوی دو عاملی برازش قابل قبولی با دادهها دارد. همچنین، ضرایب آلفای کرونباخ و تنصیف نشاندهندهی این است که این مقیاس از پایایی مطلوبی برخوردار است. کلمات کلیدی: مقیاس شایستگی اجتماعی، تحلیل عامل تاییدی، روایی و پایایی، کودکان دبستانی
کلید واژگان
مقیاس شایستگی اجتماعیتحلیل عامل تاییدی
روایی و پایایی
کودکان دبستانی
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2013-11-221392-09-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجانمشاور دانشگاه یاسوج و مدرس دانشگاه پیام نور یاسوج
استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز



