تدوین مدل ساختاری برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق عزت نفس کلی ، خودپنداره تحصیلی ،راهبردهای یادگیری خود-تنظیم و انگیزش تحصیلی خود مختار
(ندگان)پدیدآور
صوفی, صلاحگنجی, حمزه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تدوین مدل ساختاری برای پیشبینی پیشرفت تحصیلی از طریق عزت نفس کلی، خودپندارة تحصیلی، راهبردهای یادگیری خودتنظیم و انگیزش تحصیلی خودمختار دکتر صلاح صوفی* و دکتر حمزه گنجی** چکیده هدف این پژوهش، آزمون مدل مفهومی معادلات ساختاری برای پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان براساس متغیرهای عزت نفس کلی، خودپندارة تحصیلی، انگیزش تحصیلی خودمختار و راهبردهای یادگیری خود تنظیم است. 417 دانشآموز سال اول دبیرستانهای شهر سقز (226 پسر و 191 دختر) به روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامة عزت نفس کلی، مقیاس انگیزش تحصیلی، پرسشنامة راهبردهای یادگیری و پرسشنامة خودپنداره پاسخ دادند. دادهها با مدل معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتهها نشان داد که مدل مفهومی مورد نظر، از برازندگی مطلوبی برای جامعة هدف برخوردار است. متغیرهای خودپندارة تحصیلی و راهبردهای یادگیری، بیشترین سهم را در تبیین واریانس پیشرفت تحصیلی داشتند. همچنین عزت نفس کلی از طریق متغیرهای واسطهای خودپندارة تحصیلی و انگیزش تحصیلی خودمختار، اثر مستقیم و معنیداری بر پیشرفت تحصیلی داشت. اثر مستقیم انگیزش تحصیلی خودمختار بر پیشرفت تحصیلی معنادار نبود. لذا با توجه به اینکه در این پژوهش، انگیزش تحصیلی خودمختار سهمی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نداشت، نظریة خودمختاری دسی و ریان نیازمند آزمون بیشتر در جوامع شرقی است. واژههای کلیدی: عزت نفس کلی، خودپندارة تحصیلی، انگیزش تحصیلی خودمختار، راهبردهای یادگیری خودتنظیم و پیشرفت تحصیلی. * دانشکده روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن Email:ssofy95@yahoo.com ** دانشکده روان شناسی دانشگاه آزاد سلامی واحد رودهن
کلید واژگان
واژههای کلیدی: عزت نفس کلیخودپندارة تحصیلی
انگیزش تحصیلی خودمختار
راهبردهای یادگیری خودتنظیم و پیشرفت تحصیلی
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2013-11-221392-09-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan



