بررسی نقش دانش حرفه اى خودکارآمدی معلمان بر شیوههای ارتباطی مثبت و منفی آنان با دانش آموزان
(ندگان)پدیدآور
صمدی, معصومه
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی نقش دانش حرفهای و خودکارآمدی بر سبکهای ارتباطی مثبت و منفی معلمان بود. طرح این پژوهش «توصیفی» از نوع «همبستگی» است. جامعه آماری این پژوهش معلمان زن پایه سوم راهنمایی شهر تهران بودند که به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. بدین منظور نمونهای با حجم 99 نفر انتخاب و دادههای حاصله با استفاده از پرسشنامههای «سبکهای ارتباطی معلم و دانشآموز، فرم معلم»، «دانش حرفهای معلم» و «خودکارآمدی معلم» جمعآوری شد و پس از آن اعتبار و روایی پرسشنامه فوق الذکر با استفاده از ملاکهای روانسنجی احراز شد. دادههای حاصله با استفاده از آمار توصیفی یعنی فراوانی و درصد و تحلیل رگرسیون چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که در سبک ارتباطی مثبت هر دو عامل «دانش حرفهای» و «خودکارآمدی» از قدرت پیشبینیکنندگی برخوردارند و در سبک ارتباطی منفی تنها «دانش حرفهای» قدرت پیشبینیکنندگی دارد. نتیجه این که دانش حرفهای معلم از جمله متغیرهایی است که نقش مهمی در فرایند آموزشی دارد.
کلید واژگان
واژههای کلیدی: سبکهای ارتباطی مثبت معلمانسبکهای ارتباطی منفی معلمان
دانش حرفهای معلم
خودکارآمدی معلم
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2013-03-211392-01-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan



