بررسی مقایسه ای تحول ادراک خود در دو بعد فعلپذیر و فاعل درکودکان و نوجوانان دختر و پسر
(ندگان)پدیدآور
خورشیدزاده, محسن
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تحقیق حاضر تحت عنوان بررسی تحولی ادراک خود در کودکان ونوجوانان در شهرستان بیرجند بر روی کودکان دختر و پسر 5/9 – 5/10 ساله و نوجوانان دختر و پسر 5/16 – 5/17 ساله انجام شد. ابزار اندازهگیری مصاحبه به روش پیشنهادی دیمون و هارت بود. 50 کودک دختر و پسر و 50 نوجوان دختر و پسر نمونه این تحقیق را تشکیل میدادند. چگونگی روند تحول ادراک خود از کودکی به نوجوانی و نقش جنسیت در ادراک خود مورد بررسی قرار گرفت. پس از انجام مصاحبهها و کدگذاری آنها، نتایج استخراج شده نشان دهنده این بودند که نوجوانان دختر در بیان خود کاملاً بر مسائل اجتماعی تأکید داشتند و جو اجتماعی برای آنها از جایگاه خاصی برخوردار بود. دختران از نظر کاربرد طرحوارههای ادراک خود تحول یافتگی بیشتری را نشان دادند. استدلال هایی که کودکان و نوجوانان برای بیان ادراک خود به کار بردند نشان داد که کودکان بیشتر بر طرحوارههای فیزیکی و فعال و نوجوانان بر طرحوارههای اجتماعی وروانی تأکید داشتند. نقش جنسیت در تحول ادراک خود بین کودکان و نوجوانان به وضوح مشخص نیست، ولی با رشد یافتن کودکان تفاوتهای جنسیتی در ادراک خود کمتر نمود پیدا میکنند.
کلید واژگان
ادراک خودطرحواره
بعد فعل پذیر (فیزیکی
فعال
اجتماعی
روانی)بعد فاعل (تداوم
بررسی مقایسه ای تحول ادراک خود
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2005-02-191383-12-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan



