| dc.contributor.author | صغری کربلایی هرفته, فاطمه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T05:11:59Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T05:11:59Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T05:11:59Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T05:11:59Z | |
| dc.date.issued | 2005-02-19 | en_US |
| dc.date.issued | 1383-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2013-06-10 | en_US |
| dc.date.submitted | 1392-03-20 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | صغری کربلایی هرفته, فاطمه. (1383). بررسی رابطه بین مرکز کنترل درونی ـ بیرونی و پیشرفت تحصیلی و مقایسه آن در دانش آموزان پسر تیزهوش و عادی. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی, 1(1), 45-56. doi: 10.22111/jeps.2005.817 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-6683 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2005.817 | |
| dc.identifier.uri | https://jeps.usb.ac.ir/article_817.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/277064 | |
| dc.description.abstract | پژوهش حاضر به بررسی و مقایسه رابطه بین مرکز کنترل و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مدارس راهنمایی پسرانه تیزهوش و عادی می پردازد. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 120 نفر از دانش آموزان سال اول و دوم راهنمایی به صورت تصادفی انتخاب و نسبت به همتاسازی دانش آموزان پسر عادی با تیزهوش در دو گروه مجرا(تیزهوش و عادی)اقدام شد. در واقع این پژوهش به دنبال بررسی این اهداف است: 1-آیا بین مرکز کنترل درونی دانش آموزان پسر تیزهوش و عادی با پیشرفت تحصیلی آنها رابطه معناداری وجود دارد.؟ 2ـ آیا بین مرکز کنترل بیرونی دانش آموزان پسر تیزهوش و عادی با پیشرفت آنها رابطه معناداری وجود دارد؟ 3- آیا بین مرکز کنترل درونی و بیرونی دانش آموزان راهنمایی پسر تیزهوش و عادی تفاوت وجود دارد؟ ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس کنترل درونی ـ بیرونی راتر می باشد و ابرای تجزیه و تحلیل آماری از روشهای آماری همبستگی پیرسون و tگروههای مستقل استفاده گردیده است نتایج به دست آمده از پژوهش نشان می دهد که بین مرکزکنترل درونی و پیشرفت تحصیلی ، بین مرکز کنترل بیرونی و پیشرفت تحصیلی و بین مرکز کنترل درونی و بیرونی دو گروه (تیزهوش و عادی )تفاوت معناداری وجود دارد و پسران عادی در مقایسه به پسران تیزهوش از مرکز کنترل بیرونی برخوردارند و هر چه مرکز کنترل درونی دانش آموزی بیشتر باشد پیشرفت تحصیلی او نیز بالاتر است. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه سیستان و بلوچستان | fa_IR |
| dc.publisher | University of Sistan and Baluchestan | en_US |
| dc.relation.ispartof | مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Educational Psychology Studies | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2005.817 | |
| dc.subject | مرکز کنترل درونی ـ بیرونی | fa_IR |
| dc.subject | پیشرفت تحصیلی | fa_IR |
| dc.title | بررسی رابطه بین مرکز کنترل درونی ـ بیرونی و پیشرفت تحصیلی و مقایسه آن در دانش آموزان پسر تیزهوش و عادی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 1 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 45 | |
| dc.citation.epage | 56 | |