نقش توزیع وجه نقد به سهامداران بر رابطه بین هزینه نمایندگی و محافظه کاری مشروط
(ندگان)پدیدآور
منصورفر, غلامرضاحجازی, رضواننوری فر, زینب
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مطالعه به بررسی نقش توزیع وجه نقد به سهامداران بر رابطه بین هزینه نمایندگی و محافظهکاری مشروط 104 شرکت پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران در دوره مالی 1385 تا 1393 میپردازد. تحلیل شواهد بر مبنای دادههای پنلی نشان میدهد بین هزینه نمایندگی و تقاضا برای محافظهکاری مشروط رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد؛ رابطه بین توزیع وجه نقد و محافظهکاری مشروط معنی-دار نیست و نقش توزیعوجهنقد بر رابطه بین هزینهنمایندگی و محافظهکاری مشروط مثبت و معنیدار است. پرداخت بیشتر سود سهام باعث ایجاد تضاد منافع بین سهامداران و اعتباردهندگان می شود، از این رو در چنین شرایطی تقاضا برای محافظه کاری هم از سوی اعتباردهندگان و هم سهامداران بیش از پیش، افزایش می یابد و انتظار میرود محافظه کاری حسابداری بتواند انگیزه هایی را برای تصمیمات سرمایه گذاری کارا، به وجود آورده و نظارت برتصمیمات سرمایه گذاری مدیران را تسهیل نماید و درنهایت منجر به کاهش مشکلات نمایندگی گردد. از این رو شرکتهای با مازاد وجه نقد در سطح بالا، سطح محافظه کاری بالاتری نیز برخوردار میباشند.
کلید واژگان
واژههای کلیدی: هزینهنمایندگیجریان نقدآزاد
توزیعوجهنقد
محافظهکاری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشیار امور مالی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایراناستاد حسابداری، دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران،
دانشجوی کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه الزهراء (س)، ارومیه، ایران
شاپا
2251-85092538-1520



