نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمهرانی, ساسانfa_IR
dc.contributor.authorاسکندر, هدیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:10:56Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:10:56Z
dc.date.available1399-07-09T05:10:56Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:10:56Z
dc.date.issued2017-02-19en_US
dc.date.issued1395-12-01fa_IR
dc.date.submitted2015-06-06en_US
dc.date.submitted1394-03-16fa_IR
dc.identifier.citationمهرانی, ساسان, اسکندر, هدی. (1395). تبیین مدل‌سازی پارادایم مذاکرات حسابرس- صاحبکار پیرامون گزارشگری مالی. پژوهش های تجربی حسابداری, 6(4), 143-170. doi: 10.22051/jera.2017.2623fa_IR
dc.identifier.issn2251-8509
dc.identifier.issn2538-1520
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/jera.2017.2623
dc.identifier.urihttps://jera.alzahra.ac.ir/article_2623.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/276728
dc.description.abstractیکی از مراحل اصلی شکل‌گیری گزارش‌های مالی، فرایند مذاکره‌ای است که حسابرس و شرکت صاحبکار بواسطه ایجاد اختلاف نظر و تعارض وارد آن می‌شوند. نتایج حاصل از این مذاکرات در کیفیت گزارش‌های نهایی نقشی تعیین‌کننده دارد و در نتیجه می‌تواند برای خود افراد درگیر مذاکره، سازمان آنها و کل جامعه پیامدهایی را به همراه داشته باشد. هدف تحقیق حاضر مدل‌سازی این فرایند به روش نظریه برخاسته از داده‌ها و از طریق مصاحبه عمیق با خبرگانی از هر دو سوی مذاکره یعنی شرکای حسابرسی و مدیران شرکت‌ها پرداخته است. این تحقیق با انجام 30 مصاحبه به روش گلوله برفی به اشباع رسید. با توجه به سطوح مختلف عرضه‌کنندگان حسابرسی (موسسه حسابرسی و تیم حسابرسی مذاکره کننده) تلاش شده تا مدلی جامع از کلیه عوامل تعیین‌کننده در هر یک از این سطوح ارائه شود. بعلاوه در انجام مصاحبه‌ها موضوعات نیازمند مذاکره و چالش‌های موجود در این فرایند در هر سطح شناسایی گردید. بر اساس نتایج بدست آمده از مصاحبه‌ها علت اصلی ایجاد اکثر اختلافات و تعارضات بین حسابرسان و صاحبکاران که مذاکره را امری اجتناب ناپذیر می‌سازد عبارتند از: 1. علل دانشی (کمبود دانش با کیفیت طرفین مذاکره)، 2. علل اطلاعاتی (عدم تقارن اطلاعاتی) و 3. علل ارتباطی (ماهیت کسب و کار صاحبکار و شیفت کلیه ارتباطات به آخر سال) و 4. مشکل ابزاری (کیفیت قوانین و استانداردهای حسابداری). با توجه به مصاحبه‌ها، با شروع فرایند مذاکره به دلایل فوق، مهم‌ترین بسترهای لازم عبارتند از کیفیت دانش و مهارت‌های مذاکراتی طرفین مذاکره و رسالت آنها. همچنین بر اساس نظر خبرگان راهبردهای پیاده‌سازی پارادایم پیوسته و دستیابی به مذاکره برد-برد عبارتست از گفتگو منطقی و مستقل، اعتماد سازی، و مذاکره از مجرای مکانیزم‌های مناسب حاکمیت شرکتی. مهم ترین چالش‌های شناسایی شده در این فرایند عبارتند از عدم تخصص صنعتی حسابرسان، نگاه اشتباه صاحبکاران به حسابرسی و نبود مکانیزم‌های مناسب حاکمیت شرکتی است. در نهایت مدل بدست آمده از مصاحبه‌ها به تایید 2 نفر از مشارکت‌کنندگان و 2 متخصص حرفه‌ای و دانشگاهی رسید.fa_IR
dc.format.extent7912
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه الزهراfa_IR
dc.publisherAlzahra Universityen_US
dc.relation.ispartofپژوهش های تجربی حسابداریfa_IR
dc.relation.ispartofEmpirical Research in Accountingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/jera.2017.2623
dc.subjectمدلسازیfa_IR
dc.subjectپارادایمfa_IR
dc.subjectمذاکرهfa_IR
dc.titleتبیین مدل‌سازی پارادایم مذاکرات حسابرس- صاحبکار پیرامون گزارشگری مالیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه حسابداری، دانشکده مدیریت دانشگاهfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue4
dc.citation.spage143
dc.citation.epage170


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد