ترمیم خرابی شیارشدگی با استفاده از آسفالت حفاظتی ریزدانه (میکروسرفیسینگ)
(ندگان)پدیدآور
کاوسی, امیرحافظ زاده, راهبنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تردد وسایل نقلیه و وارد آمدن بارهای محوری زیاد به روسازی، به مرور زمان باعث بوجود آمدن خرابیهایی از جمله شیارشدگی میشود. شیارشدگی، خرابی طولی در مسیر چرخها است که باعث ایجاد ناهمواری میگردد. از جمله روشهایی که برای رفع خرابی مذکور می توان نام برد استفاده از مخلوط آسفالت حفاظتی ریزدانه (میکروسرفیسینگ) است. میکروسرفیسینگ به دلیل داشتن قیر امولسیونی پلیمری و مصالح صد در صد شکسته، سبب افزایش مقاومت برشی، مقاومت در برابر سایش و شیارشدگی سطوح آسفالتی میشود. در این تحقیق نمونههای مخلوط میکروسرفیسینگ با مقادیر قیر باقیمانده 6.3، 8.2 و 10 درصد و شیره لاستیک در مقادیر 3، 4 و 5 درصد وزنی قیر باقیمانده ساخته شده و جهت بررسی عملکرد آنها آزمایشهای روانی، چسبندگی، سایش در شرایط مرطوب و آزمایش بارگذاری چرخ انجام شد. مطابق نتایج بهدست آمده، خصوصیات مکانیکی مخلوطهای اصلاح شده با شیره لاستیک بهبود قابل ملاحظهای پیدا میکند. بطوریکه افزودن 5% شیره لاستیک در مخلوط میکروسرفیسینگ با مقدار قیر 8.2%، تا 50 درصد مقاومت سایشی و مقاومت شیارشدگی مخلوط را افزایش میدهد. همچنین اصلاح قیر امولسیون با شیره لاستیک موجب بهبود عملآوری و تسریع در گیرش نمونهها میشود.
کلید واژگان
میکروسرفیسینگشیره لاستیک
شیارشدگی
قیر باقیمانده
بارگذاری چرخ
شماره نشریه
95تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
گروه مهندسی راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانگروه مهندسی راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
شاپا
2345-52922588-5340




