تأثیر صنایع کوچک و متوسط بر رشد اقتصادی استان های ایران در دورۀ 1385-1383
(ندگان)پدیدآور
علمی, زهرا (میلا)احسانی, محمدعلیجاویدنیا, داودنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در دهههای اخیر، با تغییر در ساختار صنعتی کشورها، رشد و گسترش صنایع کوچک و متوسط در استراتژی توسعه صنعتی کشورها از جایگاه خاصی برخوردار شدهاست. با توجه به تجربه موفق کشورهای تازه صنعتی شده، کارشناسان و سیاستگذاران اقتصادی معتقدند که در کشورهای درحال توسعه و توسعهیافته، بخش خصوصی بهویژه صنایع کوچک و متوسط، عامل مهمی در توسعه اقتصادی هستند. بررسیها نشان میدهند که این صنایع با کارآفرینی، نوآوری و ایجاد فرصتهای شغلی جدید، بر رشد اقتصادی اثر میگذارند. به همین دلیل، در ایران، به منظور توسعه فعالیتهای اشتغالزا، بنگاههای خرد و متوسط مورد توجه قرار گرفتهاند. علاوه بر این، با توجه به اینکه درصد بالایی از واحدهای صنعتی کشور، کوچک و متوسط هستند و بیش از نیمی از شاغلان بخش صنعت را در خود جای دادهاند این صنایع از اهمیت بسزایی برخوردار شده و میتوانند نقش اساسی در برنامههای آتی توسعه صنعتی و اقتصادی کشور داشته باشند. به دلیل اهمیت موضوع، در این مقاله، ما رابطۀ بین اندازه صنایع کوچک و متوسط و رشد اقتصادی استانی را در چارچوب مدل رشد سلو تعمیم یافته، با استفاده از دادههای ترکیبی دورۀ زمانی 1385-1383 و روش دادههای تابلویی بررسی نمودیم. بر اساس نتایج، رابطهای مثبت بین صنایع کوچک و متوسط و رشد اقتصادی استانهای کشور وجود دارد که دلیلی بر اهمیت این صنایع میباشد.
کلید واژگان
صنایع کوچک و متوسطرشد اقتصادی استانی
روش دادههای تابلویی
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه مازندراناستادیار دانشگاه مازندران
کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه مازندران
شاپا
2322-116X2322-1178




