نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاشرفی, خسروfa_IR
dc.contributor.authorشفیع پور مطلق, مجیدfa_IR
dc.contributor.authorعباس زاده امیردهی, حدیثfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:06:07Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:06:07Z
dc.date.available1399-07-09T05:06:07Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:06:07Z
dc.date.issued2014-04-21en_US
dc.date.issued1393-02-01fa_IR
dc.date.submitted2014-01-06en_US
dc.date.submitted1392-10-16fa_IR
dc.identifier.citationاشرفی, خسرو, شفیع پور مطلق, مجید, عباس زاده امیردهی, حدیث. (1393). شبیه‌سازی عددی صعود پیرایۀ ستون دود در شرایط جوی خنثی. محیط شناسی, 40(1), 237-246. doi: 10.22059/jes.2014.50169fa_IR
dc.identifier.issn1025-8620
dc.identifier.issn2345-6922
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jes.2014.50169
dc.identifier.urihttps://jes.ut.ac.ir/article_50169.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/275092
dc.description.abstractراه‌‌حل‌های متعددی برای محاسبۀ میزان صعود پیرایۀ ‌ستون دود موجود است. دود هنگام خارج‌شدن از دودکش تحت تأثیر باد جانبی قرار می‌گیرد که سبب خم‌شدن پیرایۀ ستون دود می‌شود. سرانجام صعود پیرایۀ ستون دود متوقف و این میزان از صعود برای تعیین ارتفاع مؤثر نشر به ارتفاع واقعی دودکش اضافه می‌‌شود. از آنجا‌‌ که معادلات و مدل‌‌های موجود در زمینۀ صعود پیرایۀ ستون دود، بر اساس ساده‌‌سازی‌‌هایی به‌ دست آمده‌‌اند و بسیاری از آن‌‌ها قادر به محاسبۀ دقیق صعود پیرایۀ ستون دود در شرایط جوی مختلف نیستند، می‌توان صعود پیرایۀ ستون دود را در شرایط جوی مختلف با استفاده از نرم‌‌افزار فلوئنت شبیه‌‌سازی کرد. در این مقاله به ‌منظور شبیه‌‌سازی خیزش پیرایۀ ستون دود، یک دودکش با مشخصات معلوم در محیط گمبیت شبکه‌‌بندی شده، سپس این شبکه‌‌بندی به نرم‌‌افزار فلوئنت انتقال یافته است. در نرم‌‌افزار فلوئنت با استفاده از امکانات تعریف توابع از سوی کاربر شرایط اولیه با نیمرخ‌‌های لایۀ مرزی جو در حالت خنثی وارد شده و سپس خیزش ستون دود در شرایط خنثای جوی برای دودکشی دارای مومنتوم و شناوری اولیه در دو حالت شبیه‌‌سازی شده ‌است. در حالت اول شتاب جاذبه در نظر گرفته می‌شود و در حالت دوم بدون در نظر گرفتن شتاب جاذبۀ ثقلی شبیه‌سازی شکل ‌می‌گیرد. نتایج برای حالتی که در آن شتاب جاذبۀ ثقلی لحاظ نشده 66 درصد بیشتر از نتایج حاصل از معادلات نیمه‌تجربی است، اما با در نظر گرفتن شتاب جاذبۀ ثقلی، قسمت زیادی از جرم خروجی از دودکش در اثر جاذبه به سمت زمین کشیده می‌شود. بنابراین، غلظت آلاینده‌ها در ارتفاع دودکش کاهش می‌یابد و به علت سبکی، بیشتر تحت تأثیر نیروی شناوری قرار می‌گیرد و مقدار صعود پیرایۀ ستون دود 5/2 برابر حالتی می‌شود که شتاب جاذبه ثقلی در نظر گرفته شده ‌است.fa_IR
dc.format.extent648
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofمحیط شناسیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Environmental Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jes.2014.50169
dc.subjectانرژی جنبشی تلاطمfa_IR
dc.subjectشبیه‌سازی عددیfa_IR
dc.subjectصعود پیرایۀ ستون دودfa_IR
dc.subjectآلودگی هواfa_IR
dc.subjectمهندسی محیط زیستfa_IR
dc.titleشبیه‌سازی عددی صعود پیرایۀ ستون دود در شرایط جوی خنثیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه مهندسی عمران محیط‌زیست دانشکدۀ محیط‌زیست دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه مهندسی عمران محیط‌زیست دانشکدۀ محیط‌زیست دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد مهندسی عمران محیط‌زیست دانشکدۀ محیط‌زیست دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume40
dc.citation.issue1
dc.citation.spage237
dc.citation.epage246


فایل‌های این مورد

Thumbnail
این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد