بررسی دیدگاه دانشآموزان پیرامون حفظ محیط زیست (مطالعه موردی: دانشآموزان مقطع دبیرستان شهرستان مشگین شهر)
(ندگان)پدیدآور
حیدری ساربان, وکیلصائب, شرارهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده زمینه و هدف: در کشور ما که نسل جوان آن بیشترین درصد جمعیت را تشکیل میدهد، آموزش محیط زیست میتواند تاثیر قابل توجهی در تقویت فرهنگ زیست محیطی و رسیدن به اهداف توسعه پایدار داشته باشد. آشنایی جوانان با علوم پایه محیط زیست در مقاطع مختلف تحصیلی میتواند روحیه سازگاری و حفاظت از منابع طبیعی را در آنها تقویت کرده و حس مسوولیتپذیری را به صورت منطقی در آنان افزایش دهد. هدف این مقاله بررسی دیدگاه دانش آموزان دوره دبیرستان شهرستان مشگینشهر پیرامون حفظ محیط زیست میباشد. روش بررسی: روش کار به صورت میدانی بوده و اطلاعات از طریق پرسش نامه از 164 نفر از دانش آموزان مقطع دبیرستان شهرستان مشگینشهر جمعآوری گردیده است. روش مورد استفاده در این تحقیق توصیفی-تحلیلی است. ابزار گردآوری دادهها پرسش نامهای محقق ساخته بوده که ضریب پایایی آن 85/0 برآورد شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری اسپیرمن و رگرسیون چند متغیره و از طریق نرم افزار SPSS انجام پذیرفت. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که دانشآموزان به مسایل مربوط به حفظ محیط زیست علاقهمند بوده و حفاظت از محیط زیست را تا حدی از وظایف خود میدانستند و در رابطه با مسایل و مشکلات مربوط به حفاظت از آن، در حد قابل قبولی اطلاعات و آگاهی داشتند. بحث و نتیجهگیری: برای رسیدن به توسعهای پایدار یعنی توسعهای موزون و با حفظ ارزشهای زیست محیطی، باید به تحول فرهنگ زیستی جوامع اندیشید تا مردم تشکیل دهنده جوامع، منش خود را با پایداری و پویایی طبیعت تطبیق دهند، زیرا بروز بحرانهای زیست محیطی و انهدام و تحلیل منابع طبیعی بههمراه افزایش جمعیت باعث شده است که انسان امروز بیشتر برای جلوگیری از نابودی محیط زیست خود تلاش کند. در نهایت نتایج آزمونهای آماری نشان داد که به جز متغیرهای تمایل به ایجاد تشکلهای زیستمحیطی، میزان بازدید از پارکها و فضای سبز، بازدید دانش آموزان از مراکز مرتبط با محیط زیست، استفاده از آموزشهای عملی حفاظت از محیط زیست و استفاده از فیلمهای آموزشی در زمینه محیط زیست، بین تمامی متغیرهای تحقیق از جمله میزان مطالب آموزشی زیستمحیطی در کتاب درسی، نگرش نسبت به حفاظت از محیط زیست، میزان علاقه به محیط زیست، مجهز بودن کتابخانههای مدارس به منابع علمی، استفاده از مجلات و نشریات زیست محیطی، میزان بازدید کارشناسان محیط زیست از مدارس، شرکت در فعالیتهای داوطلبانه زیست محیطی، اطلاع رسانی دبیران در خصوص حفظ محیط زیست با دیدگاه دانش آموزان نسبت به حفاظت از محیط زیست رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد.
کلید واژگان
دانش آموزانتوسعه پایدار
حفظ محیط زیست
دانش آموزان مقطع دبیرستان
مشگین شهر
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-04-211398-02-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتIslamic Azad University - Science and Research Branch
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. *(مسوول مکاتبات)
شاپا
1563-48092008-3513




