| dc.contributor.author | شمسی پاپکیاده, سیده زهرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | شبیری, سید محمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T04:58:47Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T04:58:47Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T04:58:47Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T04:58:47Z | |
| dc.date.issued | 2017-12-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-05-20 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-02-30 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شمسی پاپکیاده, سیده زهرا, شبیری, سید محمد. (1396). تحلیل برنامههای آموزش زیست محیطی برای شناسایی قوت ها و ضعف ها در آموزش عالی. فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست, 19(4), 179-191. doi: 10.22034/jest.2017.11632 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1563-4809 | |
| dc.identifier.issn | 2008-3513 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22034/jest.2017.11632 | |
| dc.identifier.uri | http://jest.srbiau.ac.ir/article_11632.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/272594 | |
| dc.description.abstract | <strong>زمینه و هدف: </strong>درک مشکلات زیست محیطی و فهم اولیه آن شرط لازم برای اقدامات اساسی در جهت تخریبزدایی محیط زیست در اثر توسعه بیرویه است. از مهمترین اقدامات آن توسعه و گسترش دانش زیست محیطی از طریق حوزههای خدماتی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی هر جامعه است که از نقشی بیبدیل در توسعه یافتگی جوامع برخوردار است. این پژوهش به تحلیل برنامههای آموزش زیستمحیطی در آموزشعالی میپردازد.<br /> <strong>روش بررسی</strong><strong>:</strong> روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری اساتید و دانشجویان زیستمحیطی در دانشگاههای کشور شامل 40 نفر اساتید و 719 نفر دانشجو میباشد. روش نمونهگیری بهطور تصادفی ساده بوده که بنابر جدول کرجیسی و مورگان 250 نفر دانشجو را شامل میشد و برای اساتید از شیوه سرشماری استفاده گردید. در این پژوهش از پرسشنامه پژوهشگر ساخته و برای تعیین روایی از نظرات صاحبنظران استفاده شد که براساس فرمول لاوشه 8/0 و پایایی آن براساس ضریب آلفایکرونباخ برابر 806% بهدست آمد. تحلیل و تفسیر دادهها براساس ماتریس IFE میباشد.<br /> <strong>یافته ها:</strong> با استناد به نتایج حاصل از 6 قوت و 7 ضعف از میان مولفههای مورد پژوهش در استراتژی کنونی نظام آموزشعالی، برنامهدرسی زیستمحیطی وضعیت نسبتاً متعادل بین قوتها و ضعفهای پیشروی سازمان دارد.<br /> <strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> با استفاده از قوتها به منظور پیشبرد اهداف سازمان پیش میرود. اینگونه استراتژی، استراتژی مطلوب میباشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 581 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات | fa_IR |
| dc.publisher | Islamic Azad University - Science and Research Branch | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Environmental Science and Technology | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22034/jest.2017.11632 | |
| dc.subject | آموزش عالی | fa_IR |
| dc.subject | آموزش محیط زیست | fa_IR |
| dc.subject | برنامه ریزی درسی | fa_IR |
| dc.subject | IFE | fa_IR |
| dc.subject | مدیریت ، برنامه ریزی و آموزش محیط زیست | fa_IR |
| dc.title | تحلیل برنامههای آموزش زیست محیطی برای شناسایی قوت ها و ضعف ها در آموزش عالی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور*(مسوول مکاتبات) | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور، گروه علمی آموزش محیط زیست، تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 19 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 179 | |
| dc.citation.epage | 191 | |