• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست
    • دوره 18, (ویژه نامه شماره 2)
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست
    • دوره 18, (ویژه نامه شماره 2)
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    آموزش مصرف بهینه انرژی در مدارس دوره ابتدایی

    (ندگان)پدیدآور
    لاهیجانیان, اکرم الملوکعباسی, شیرین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    925.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: بیش­ترین درصد جمعیت جامعه را نوجوانان و جوانان تشکیل داده است، این افراد با آموزش مناسب قابلیت پذیرش رفتارهای صحیح در مصرف و تغییر رفتار در الگوهای مصرف  را دارد. محور فعالیت­های آگاه سازی افراد  بایددر راستای تغییر نگرش­ها و باور مصرف­کنندگان  در کل و مصرف انرژی در  کودکان و نوجوانان باشد. هدف از انجام این تحقیق  بررسی جایگاه و نقش آموزش مصرف بهینه انرژی درمدارس دوره ابتدایی شهر تهران می­باشد. روش بررسی: با اجرای پیش آزمون وپس آزمون باگروه کنترل ابتدا آموزشهای کوتاه مدت لازم به دانش ْآموزان مقطع ابتدایی دریک مدرسه دخترانه در شهر تهران (مدرسه دخترانه آزادی در منطقه 4 تهران) داده شد  تا با استفاده از روش زمینه­یابی­، نگرش دانش­آموزان دوره ابتدایی (درمقطع چهارم و پنجم) پس از اجرای فعالیت­های آموزشی و آگاه­سازی آنان در خصوص بهینه سازی مصرف انرژی سنجیده شود. نمونه به صورت تصادفی سیستماتیک انجام و نمونه آماری از یکی ازمدارس دخترانه شهر تهران انتخاب شد (بدین صورت که دریک مدرسه دخترانه دوکلاس ازمقطع چهارم و پنجم به صورت تصادقی انتخاب و هرکلاس باحجم حدود30 در نظر گرفته شده است). فرضیه­های تحقیق عبارتند از: 1- آموزش دانش آموزان درمدارس با صرفه جویی مصرف انرژی ارتباط دارد.2- تحصیلات والدین با میزان اثر بخشی فعالیت­های آموزشی درمدارس رابطه دارد. یافته­ها: در بررسی فرضیه­های این تحقیق از طرح آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون استفاده شده، متغییرمستقل در این طرح فعالیت­های آموزشی و آگاه­سازی در میزان مصرف انرژی به دانش­آموزان دوره ابتدایی بوده است. از آزمون آماری (paired T Test) جهت سنجش تاثیر دوره های آموزشی در دانش آموزان  با استفاده از  نرم افزار  SPSS  و EXCEL  استفاده شده است. نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می­دهد ارتباط معناداری بین آگاهی دانش آموزان و میزان مصرف انرژی وجود دارد.
    کلید واژگان
    اثر بخشی آموزش
    تغییر رفتار
    نگرش
    دوره های آموزشی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2016-11-21
    1395-09-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
    Islamic Azad University - Science and Research Branch
    سازمان پدید آورنده
    *- (مسوول مکاتبات): استادیار دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدعلوم و تحقیقات تهران، ایران.
    دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدعلوم و تحقیقات تهران، ایران.

    شاپا
    1563-4809
    2008-3513
    URI
    http://jest.srbiau.ac.ir/article_9871.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/272370

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب