نقش رنگ سیاه و سفید در طراحی لباس فیلم مبتنی بر نشانه شناسی رولان بارت ( مطالعه موردی: 2 فیلم سینمایی آناکارنینا و بانوی زیبای من)
(ندگان)پدیدآور
قاسمیان دستجردی, پروانهعلیمحمدی اردکانی, جوادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نظام پوشاک که به عنوان یکی از عناصر نشانهای توسط یکی از مهمترین نظریهپردازان دانش نشانهشناسی رولان بارت (1980-1915) مطرح شد، رویکردی به اهمیت اجزای لباس در نشان دادن حالات و روحیات انسانهاست. این نظام به عنوان زبان تصویری در بیان شخصیت پردازی به ویژه در آثار سینمایی دارای کارکردی ویژه است. در این پژوهش، دو فیلم سینمایی با عناوین: آناکارنیناو بانوی زیبای من، با هدف بیان نقش نظام پوشاک به عنوان عنصر نشانهای از منظر رولان بارت، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. این تحقیق با توجه به نقش و اهمیت رنگ در شخصیتپردازی لباس آثار سینمایی؛ سعی داشته به تاثیرگذاری رنگ لباس بازیگران در بیان احساسات و تضاد شخصیتی آنان بپردازد. هدف پژوهش، صرفاً بررسی 2عنصر سیاه و سفید است که بیانگر تضاد شخصیتی کامل هستند و نوع ژانر و یا اهداف دیگری در انتخاب فیلمها دخیل نبوده است. نتایج به دست آمده نشانگر آنست که سیاهی و سفیدی، نقش قابل توجهی در بیان احساس و رفتار بازیگران داشته و همسو با متن داستان و بازی بازیگران قرار گرفته است. این پژوهش از نظر ماهیت کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی است. گردآوری دادهها با استفاده از اسناد و منابع کتابخانهای انجام شده است.
کلید واژگان
نظام پوشاکسیاه و سفید
رولان بارت
طراحی لباس فیلم
آنا کارنینا
بانوی زیبای من
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-10-231398-08-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
مدیر گروه و عضو هیئت علمی ، دانشگاه علم و فرهنگعضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ
شاپا
2228-60122676-7422




