مفهوم «تراژدی اگزیستانسیالیستی» در نمایشنامه «مانفرد» اثر لرد بایرون
(ندگان)پدیدآور
سپهران, کامرانعزتی, مهردادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اگزیستانسها وجود را تراژیک میدانستند و معتقد بودند آدمی هیچگاه از این وضعیت بغرنج راه فراری نخواهد داشت. در فلسفه آنها، «تراژدی اگزیستانسیالیستی»، تراژدی انسانِ تنهایِ بدون پناهی است که گام به گام به سوی نیستی کشیده میشود و آگاهی از موقعیتاش در هستی، او را دچار دلهره و اضطراب میکند. یک قرن پیشتر نیز، رمانتیکها زندگی را همینقدر بدبینانه و پوچ و وهمآلود میدیدند و نسبت به پیرامون خود احساس بیگانگی داشتند. بهخاطر همین نگرش مشابه است که محققین، جنبش اگزیستانسیالیسم را تا حد زیادی تحتتاثیر رمانتیسم دانسته و معتقدند بخشی از گفتمان خود را از آنها وام گرفته است؛ بهنحویکه برای یافتن ریشه مفاهیم اساسی اگزیستانسیالیسم، باید در آثار رمانتیکها جستوجو کرد. هدف این پژوهشِ تطبیقی، بررسی تشابهات جنبشهای اگزیستانسیالیسم و رمانتیسم با محوریت مفهوم «تراژدی اگزیستانسیالیستی» است. پژوهش پیشِ رو با رویکردی تاریخی-تحلیلی، عناصر اساسی این تراژدی یعنی «ترس و اضطراب»، «بیگانگی و ازخودبیگانگی» و «نیستی و پوچی» را در نمایشنامه «مانفرد» و دوره رمانتیسم بررسی کرده است. نتیجه نشان میدهد که عناصر تراژدی اگزیستانسیالیستی در مانفرد وجود داشته و بنیان این تراژدی رمانتیک-بایرونی را شکل میدهند: «مانفرد» داستان انسانی مضطرب و بیگانه با جامعه است که بیتوجه به مذهب به دنبال رهایی و آرامش خود میگردد.
کلید واژگان
اضطراباگزیستانسیالیسم
بیگانگی
تراژدی اگزیستانسیالیستی
رمانتیسم
مانفرد
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-10-231398-08-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
گروه نمایش، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایراندانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران
شاپا
2228-60122676-7422




