نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorضیاءالدینی, کژوانfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:53:04Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:53:04Z
dc.date.available1399-07-09T04:53:04Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:53:04Z
dc.date.issued2020-05-21en_US
dc.date.issued1399-03-01fa_IR
dc.date.submitted2017-09-06en_US
dc.date.submitted1396-06-15fa_IR
dc.identifier.citationضیاءالدینی, کژوان. (1399). ارتباط ساختاری موسیقی کردستان و موسیقی دستگاهی ایران (مطالعه موردی آواز بیات‌کرد و خرده‌بندِ بهاره). نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی, 25(1), 15-24. doi: 10.22059/jfadram.2018.241193.615123fa_IR
dc.identifier.issn2228-6012
dc.identifier.issn2676-7422
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jfadram.2018.241193.615123
dc.identifier.urihttps://jfadram.ut.ac.ir/article_74745.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/270637
dc.description.abstractیکی از موضوعات موسیقی‌شناسی ایرانی، نسبت میان موسیقی قومی و موسیقی دستگاهی است. اعتقاد بر این است که میان این دو موسیقی، ارتباط‌ وجود دارد. یکی از نمودهای این ارتباط، نسبت میان آواز بیات‌کرد موسیقی دستگاهی ایران و موسیقی قوم کرد است. موسیقی‌شناسان حوزۀ موسیقی دستگاهی بر ارتباط این دو تأکید دارند، در حالی که درون فرهنگ موسیقی کردی زمزمه‌های نفی چنین ارتباطی وجود دارد. با این وجود، هیچکدام از اینان نتوانسته‌اند شواهد قانع‌کننده‌ای بر مدعای خود بیاورند. در این پژوهش به چرایی ارتباط بیات‌کرد و موسیقی کردستان پرداخته می‌شود و با تکیه بر مطالعۀ تطبیقی بیات‌کرد و یکی از گونه‌های موسیقی کردستان به نام خرده‌بندِ «بهاره»، وجود نسبت خانوادگی و شباهت‌های ساختاری مُدال در بیات‌کرد و موسیقی کردستان تبیین می‌شود. این پژوهش با تأثیرگیری از شیوۀ تحلیل مُدال معرفی شده توسط استاد داریوش طلایی، ویژگی‌های مُدال بهاره را تحلیل کرده، و سپس به مقایسۀ بهاره و بیات‌کرد، بر اساس سه محور اشل صوتی، نقش و فونکسیون درجات، و الگوهای رفتاری گردش نغمات و سیر ملودی، با استفاده از سنجه‌های مربوطه می‌پردازد. مطالعۀ تطبیقی نشان می‌دهد که این دو در واحدهای ساختاری فواصل و اشل صوتی، دانگ بندی، درجات دارای نقش و جاذبه، و الگوهای گردش نغمات مرتبط با پرورش جاذبۀ مدال، شباهت بنیادین و کلان دارند.fa_IR
dc.format.extent7517
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقیfa_IR
dc.relation.ispartofHonar--Ha-Ye-Ziba:Honar-Ha-Ye-Namayeshi Va Mosighien_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jfadram.2018.241193.615123
dc.subjectبیات‌کردfa_IR
dc.subjectبهارهfa_IR
dc.subjectموسیقی دستگاهیfa_IR
dc.subjectموسیقی ایرانیfa_IR
dc.subjectموسیقی کردستانfa_IR
dc.titleارتباط ساختاری موسیقی کردستان و موسیقی دستگاهی ایران (مطالعه موردی آواز بیات‌کرد و خرده‌بندِ بهاره)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه موسیقی، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه کردستان، سنندج، ایرانfa_IR
dc.citation.volume25
dc.citation.issue1
dc.citation.spage15
dc.citation.epage24
nlai.contributor.orcid0000-0001-7325-9759


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد