بررسی آموزش پدال در نوازندگی پیانو همراه با مروری بر وضعیت آموزشی آکادمیک در ایران
(ندگان)پدیدآور
سیدین, یاشارنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
منابع زیادی در حوزهی آموزش پیانوی کلاسیک غربی و بطور کلی نوازندگی پیانو در ایران، ترجمه و تالیف شده است. این در حالی است که مقولهی کاربرد پدالهای پیانو تا حد زیادی مورد غفلت واقع شده است. در این راستا، این مقاله ابتدا وضعیت آموزش آکادمیک پدالگیری در ایران را بررسی کرده، سپس با بررسی راهکارهای پداگوگیک در غرب، درصدد بهبود دانش آموزشی در زمینهی کاربرد پدال دمپر در ایران است. بسیاری از هنرجویان به دلیل کمبود توانایی در تحلیل کاربرد پدال دمپر، به ناچار به علائم پدالگیری در آثار مراجعه میکنند. در حالی که کاربرد هنری پدال، به شناخت عمیق از سبک آثار در کنار تقویت مهارتهای شنیداری در امر نوازندگی پیانو، بستگی دارد. با تجمیع مهارتهای نظری و عملی در آموزش پدال، امکان تفسیر های نو برای نوازندگان پیانو به وجود میآید. این پژوهش از روش تحقیق کیفی استفاده خواهد کرد. در این شیوه از روش مشاهده مشارکتی برای جمعآوری اطلاعات استفاده خواهد شد. همچنین دادهها از طریق منابع کتابخانهای و اینترنتی، مصاحبه با اساتید و هنرجویان دانشگاه هنر تهران، درسگفتارها و مسترکلاسهای بینالمللی دانشکدههای موسیقی، گردآوری شده است. این تحقیق میتواند توسط هنرآموزانی که به دلیل ضعف تجربهی آموزش، نیاز به راهنماییهایی برای آموزش پدال دمپر دارند، مورد استفاده قرار گیرد.
کلید واژگان
پدال دمپرپداگوگی
سبک
غریزهی شنیداری
کاربرد هنری پدال
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد نوازندگی جهانی، دانشکدهی موسیقی، دانشگاه هنر تهرانشاپا
2228-60122676-7422




