بررسی نقش و آثار گرونوالد در اپرا و سمفونی ماتیاس نقاش اثر هیندمیت
(ندگان)پدیدآور
جزء رمضانی, امیرحسیننورانی, محسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقاله حاضر جستاری پیرامون اپرای ماتیاس نقاش و بررسی تحلیلی و آنالیتیکال سمفونی با همین نام اثر پل هیندمیت با محور قرار دادن زندگی اجتماعی و هنری ماتیاس گرونوالد به عنوان نقاش و هنرمند دوره رنسانس و همچنین تاثیر تحولات پیرامون او بر پیکرهی آثارش است. این مقاله نشان خواهد داد که تفکر اکسپرسیونیست در حوزهی هنر نقاشی تنها مختص به اوایل قرن بیستم نبوده و در قرون گذشته نیز ردپای آن را میتوان در نقاشیهای هنرمندی نظیر گرونوالد یافت و آهنگسازان طرفدار این نهضت همچون هیندمیت با روحیه نوکلاسیک خود سعی در خلق آثاری از این دست برای دستیابی به ارتباط هنرهای نقاشی و موسیقی با ترکیب دو سبک اکسپرسیونیست و نوکلاسیک نمودهاند. آهنگساز، در این مجموعه –شامل اپرا و سمفونی- ابتدا بر اساس داستان زندگی گرونوالد، طرح اپرایی را به نام ماتیاس نقاش در سال 1933پیریزی میکند. همزمان با شروع کار بر روی اپرا، با پیشنهاد ساخت اثری ارکسترال، سوئیتی را در سه موومان با همان نام (بعدها به آن لقب سمفونی میدهند) با الهام از سه تابلوی گرونوالد در سال 1934خلق نموده و یکسال بعد نیز اپرای مورد نظر از جانب وی ساخته میشود. روش تحقیق در این مقاله بهصورت مقایسهای-تطبیقی میان هنرهای نقاشی و موسیقی بر اساس منابع کتابخانهای موجود انجام شده است.
کلید واژگان
ماتیاس گرونوالدپل هیندمیت
اپرا و سمفونی ماتیاس نقاش
اکسپرسیونیست
نوکلاسیک
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد آهنگسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانکارشناس ارشد آهنگسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
شاپا
2228-60122676-7422




