سیر تطور تنظیم آوازهای محلی ایرانی برای کُر و رهیافتهای نوین
(ندگان)پدیدآور
عسکری رابری, حمیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده این مقاله برای نخستین بار به مطالعة " تنظیم آوازهای محلی ایرانی برای کُر" در تاریخ موسیقی نوین ایران میپردازد. اهمیت بررسی این قالب موسیقایی در طرح مسائل متعددی است که فرایند "تنظیم" را مستلزم فعالیت پیچیدة آهنگسازی ساخته، و آن را از صرف یافتن صداهای متناسب با آواز محلی (هارمونیگذاری) فراتر برده است. در پژوهش حاضر با تکیه بر تحلیل نمونههای آثار آهنگسازانی همچون روبن گریگوریان، سرگئی آغاجانیان، ثمین باغچه بان، محمد تقی مسعودیه و حمید عسکری، ضمن نشان دادن ویژگی ها و امکانات این گونة "تنظیم"، به تبیین دستاوردهای هنری آهنگسازان در این قالب پرداخته شده است. این تحلیل ها عمدتاً مرتبط با فرم، ساختار، هارمونی، پلی فونی و کلام میباشند. این پژوهش نشان میدهد که آهنگساز چگونه با نگرشی زیباشناسانه موفق به آفرینش چنان تابلوی رنگین صوتی میگردد که هم حیاتی نو به آواز محلی بخشیده و هم بعنوان یک اثر خلاقانة مستقل قابل مطالعه است. قالب "تنظیم آوازهای محلی برای کُر"، راه حلهای جدیدی در فرهنگ موسیقی یکصدایی ایران عرضه نموده و از این طریق در عرصة موسیقی ملی، رهیافتهای نوینی بویژه در زمینة هارمونی مُدال، الگوهای پلی فونیک و اسلوبهای ساختاری و آوایی نوین ارائه کرده است.
کلید واژگان
واژه های کلیدی تنظیمآوازهای محلی
کُر
موسیقی ایرانی
شماره نشریه
11393تاریخ نشر
2014-03-211393-01-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دکترای موسیقی شناسی از انستیتو هنر آکادمی ملی علوم ارمنستانشاپا
2228-60122676-7422




