تحلیل صحنه های ترانه در فیلم های موزیکال برمبنای روایت شناسی ساختارگرا
(ندگان)پدیدآور
حیدریان کرویه., مهدیحسینی شکیب., فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در صحنههای ترانه در فیلمهای موزیکال بعضی از اسلوبها و قواعد حاکم بر صحنههای دیگر واژگون میشوند. آلتمن عقیده دارد در این صحنهها قوانین واقعگرایانه و چارچوب علّی داستان محو میشود و شخصیت از بند محدودیتها و مسئولیتهای دنیای خود رها میشود و بهنوعی تغییر ماهیت میدهد. در این پژوهش نظری، نگارندگان کوشیدهاند نشان دهند، برخلاف نظر آلتمن، ماهیت شخصیتها و قوانین دنیای داستان در صحنههای ترانه تغییر نمیکند. بدین منظور، برمبنای مفاهیم لایههای روایی ژنت و راوی سینمایی چتمن در حوزۀ روایتشناسی ساختارگرا، استدلال میشود که در صحنههای ترانه ماهیت عناصر داستانی (شخصیت، علیت، و منطق دنیای داستان) ثابت میماند و، در عوض، شیوۀ روایتگری و کارکردهای راوی سینمایی تغییر میکند. این پژوهش به روش تحلیلی- توصیفی است با کاربرد منابع کتابخانهای و بررسی موردی فیلمها. در این پژوهش مدلی برای تحلیل جنبههای داستانی و غیرداستانی یک صحنۀ ترانه پیشنهاد و اجراهای موزیکال برمبنای آن دستهبندی میشود. سرانجام، بررسی میشود که در هر دسته کدام جنبههای صحنۀ ترانه داستانی و کدام مربوط به راوی سینمایی و سطح گفتمان است. با الگوی تدوینشده میتوان استدلال کرد که در فیلمهای موزیکال، به اندازۀ سایر ژانرها، منطق داستانی، واقعگرایی، و روابط علت و معلولی برقرار و استوار است.
کلید واژگان
آلتمنراوی سینمایی
روایت
ساختارگرایی
فیلم موزیکال
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
کارشناسارشد انیمیشن، دانشگاه هنر، تهران، ایراناستادیار گروه انیمیشن، دانشگاه هنر، تهران، ایران
شاپا
2228-60122676-7422




