بررسی تکنیکهای آهنگسازی ولفگانگ ریم در اُپرای دیونیزُس
(ندگان)پدیدآور
شناسا, رُهامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ولفگانگ ریم، از آهنگسازان معاصر آلمانی، آخرین اپرای خود با نام دیونیزس را در سال 2010 به روی صحنه برد. دیونیزس یک فانتزی اپرایی است بر اساس تخیلات و تصورات ولفگانگ ریم از زندگی و اندیشههای نیچه. این پژوهش به بررسی تکنیکهای آهنگسازی ریم و شیوة نگرش او به عناصر موسیقی، بهویژه در اپرای دیونیزس، اختصاص یافته است. پروفسور ریچارد مکگریگور در مطالعهای، با نام «تحلیل روند آهنگسازی ولفگانگ ریم در چرخة شیفره»، به بررسی مؤلفههای موسیقی ریم میپردازد. مطالعة یادشده راه را بر نگارنده هموار کرد تا با یاری آن و برخی منابع دیگر تکنیکهای آهنگسازی ریم را در اپرای دیونیزس بررسی کند. روش کلی این تحقیق تحلیلی است. گردآوری اطلاعات به صورت مطالعاتی است و با استفاده از کتابها و مقالات ترجمهشده و زبان اصلی، مصاحبهها، و منابع اینترنتی. ریم، با ارائة تعاریفی جدید از مفاهیم و عناصر موسیقایی، همچون «فضا- صدا»، «صوت- نشانه»، و «قطب زایشگر»، توانسته به بیانی کاملاً شخصی دست یابد. در این نوشتار، خواننده با مفهوم دقیقتری از قطب زایشگر و چگونگی کارکرد آن در موسیقی ریم آشنا میشود؛ همچنین، در خلال نمونهها و مثالهای ذکرشده، انواع قطبهای زایشگر، که ریم آنها را استادانه ساخته و پرداخته، معرفی خواهد شد.
کلید واژگان
اپرای دیونیزستکنیکهای آهنگسازی
فضا- صدا
قطب زایشگر
ولفگانگ ریم
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-09-231396-07-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
کارشناسارشد موسیقی، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایرانشاپا
2228-60122676-7422




