نقش موسیقی در جنگها و انواع سازهای رزمی در ایرانِ دوران اسلامی با نگاهی بر تصاویر نگارگری
(ندگان)پدیدآور
ذاکر جعفری, نرگسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سازهای مورد استفاده در جنگها، سازهای بادی، پوستصدا و خودصدا بود و سازهای زهی نقشی نداشت. هدف از تحقیق حاضر، مطالعة نقش موسیقی در جنگها و انواع سازهای رزمی در تاریخ ایرانِ دورة اسلامی است. روش تحقیق تحلیلی- توصیفی و شیوة گردآوری اطلاعات، کتابخانهای است. از نتایج این تحقیق میتوان به کاربرد موسیقی در مراحل مختلف جنگ از جمله پیش از آن، حین جنگ و پیروزی پس از آن اشاره کرد که نواها و وزنهای ویژهای با عناوینی چون «طبل حربی»، «طبل آسایش» و «طبل بازگشت» اجرا میشد. با اینکه در منابع تاریخی، با کثرت فراوان نام سازهای رزمی مواجهیم، در نگارهها، حضور معدودی از آنها را مشاهده میکنیم. کرنای و نقاره مهمترین سازهایی است که در موقعیت جنگی تصویر شده است. کرنای در تصاویر، انواع متنوعی را شامل میشود که از حیث چندبخشی بودن لولة صوتی، ضخامت و شکل لولة صوتی، وجود گره بر لولة صوتی، و ضخامت و شکل دهانة ساز تفاوتهایی را داراست. سرنا در قیاس با کرنای از فراوانی بسیار کمتری در جنگها برخوردار است. نقاره مهمترین ساز پوستصدا در تصاویر است. طبلهای دوطرفه در نگارهها، بهندرت مشاهده میشود و سِنج تنها ساز خودصدای موجود در تصاویر است که حضوری کمرنگ دارد.
کلید واژگان
سازهای رزمی در تاریخ ایرانسازهای رزمی در نگارهها
کرنای و انواع آن
نقش موسیقی در جنگها
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار گروه موسیقی، دانشکدة معماری و هنر، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانشاپا
2228-60122676-7422




