بررسی تم خداوند در قطعههای اول و آخر مجموعۀ بیست نگاه اثر الیویه مسیان از دو منظر هارمونی و ریتم
(ندگان)پدیدآور
هنرمند, امینبهبهانی, یاسمننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تجزیهوتحلیل دو اثر از آثار الیویه مسیان، یکی از آهنگسازان بزرگ و نامی قرن بیستم، موضوع این پژوهش است، چراکه نهتنها مسیان به دلیل کارهایش، بلکه به دلیل افکار موسیقاییاش که همچون قطعاتش مستند شده، همواره مورد توجه پژوهشگران عرصة موسیقی بوده است. دلیل دیگری که ذهن نویسندگان را به قطعة اول از مجموعة بیست نگاه الیویه مسیان معطوف کرد، شباهت ریتمی این قطعه و برخی پرلودهای یوهان سباستین باخ است. بخش اول این پژوهش، بعضی تفکرات موسیقایی او اعم از برخی مدهای انتقال محدود و آکوردهای متنوع را پوشش میدهد. بخش دوم به بررسی قطعة اول با نام نگاه پدر از مجموعة بیست نگاه مسیان از دو منظر هارمونی و ریتم میپردازد. بخش سوم دربرگیرندة تجزیهوتحلیل قطعة آخر با نام نگاه کلیسای عشق از همان مجموعه و از همین دو منظر است. بررسی این دو قطعه از الیویه مسیان نشان میدهد که وی چگونه از برخی تفکرات آهنگسازیاش اعم از تفکرات هارمونیکی و ریتمی به صورت عملی بهره برده است. در این پژوهش از روش توصیفی- تحلیلی با بهرهگیری از منابع موجود در کتابخانهها و فضای مجازی استفاده شده است.
کلید واژگان
الیویه مسیانمجموعة بیست نگاه
نگاه پدر
نگاه کلیسای عشق
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار آهنگسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایرانکارشناسارشد آهنگسازی، دانشکدة موسیقی، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران
شاپا
2228-60122676-7422




