• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش حسابداری مالی
    • دوره 02, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش حسابداری مالی
    • دوره 02, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزش نام و نشان‌های تجاری و رابطه آن با شاخص‌های عملکرد

    (ندگان)پدیدآور
    مهرآذین, علیرضا مهرآذینفروتن, امیدتقی پور, محمدقبدیان, بشیر
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    علمی تخصصی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در علوم اقتصادی نوین ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود از اهمیت ویژهای برخوردار شده است؛ که یکی از مهم‌ترین آن‌ها نام و نشان‌های تجاری است. در یک فضای رقابتی نام و نشان‌های تجاری می‌توانند برای شرکت مزیت رقابتی ایجاد و از آن محافظت کنند. در عصر حاضر نام و نشان تجاری مناسب عملکرد شرکت را تحت تأثیر قرار داده و یک دارایی اقتصادی اساسی برای سازمان محسوب می‌شود. ارزش گذاری نام و نشان‌های تجاری و تعیین میزان ارتباط آن با شاخص‌های عملکرد از یک سو می‌تواند به عنوان یک معیار برای ذینفعان سازمان، همچون سهامداران، اعتبار دهندگان، کارکنان و غیره در ارزیابی عملکرد شرکت و از سویی برای استاندارد گذاران، در توجه بیشتر در حوزه اندازه‌گیری و شناسایی نام و نشان‌های تجاری و سایر داراییهای نا مشهود در صورت‌های مالی مفید واقع گردد. در پژوهش حاضر ابتدا نام و نشان‌های تجاری داخلی (ایجادشده) و خارجی (تحصیل شده) شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران شناسایی و با استفاده از مدل‌های مالی محور ارزش آن‌ها مورد محاسبه قرار گرفت. سپس به بررسی ارتباط بین ارزش نام و نشان‌های تجاری و شاخص‌های عملکرد همچون سود خالص، بازده دارایی‌ها، بازده حقوق صاحبان سهام و بازده فروش پرداخته شد. نتایج حاصل از بررسی ارزش نام و نشان‌های تجاری و شاخص‌های عملکرد در بین سال‌های 1380 تا 1389 حاکی از آن است که بین ارزش نام و نشان‌های تجاری و تمامی شاخص‌های عملکرد مورد آزمون، رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد.
    کلید واژگان
    بازده دارایی‌ها
    بازده حقوق صاحبان سهام
    بازده فروش
    مدل‌های مالی محور

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2012-08-22
    1391-06-01
    ناشر
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی
    Imam Khomeini International University
    سازمان پدید آورنده
    معاون پژ.هشی و استادیار تمام وقت گروه حسابداری
    مدیر مالی شرکت صدف
    مدیر مالی شرکت نفت خیز جنوب
    استاد دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور

    شاپا
    2676-6205
    2676-6213
    URI
    http://jfak.journals.ikiu.ac.ir/article_1207.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/270359

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب