ارزش نام و نشانهای تجاری و رابطه آن با شاخصهای عملکرد
(ندگان)پدیدآور
مهرآذین, علیرضا مهرآذینفروتن, امیدتقی پور, محمدقبدیان, بشیر
نوع مدرک
Textعلمی تخصصی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در علوم اقتصادی نوین ارزشگذاری داراییهای نامشهود از اهمیت ویژهای برخوردار شده است؛ که یکی از مهمترین آنها نام و نشانهای تجاری است. در یک فضای رقابتی نام و نشانهای تجاری میتوانند برای شرکت مزیت رقابتی ایجاد و از آن محافظت کنند. در عصر حاضر نام و نشان تجاری مناسب عملکرد شرکت را تحت تأثیر قرار داده و یک دارایی اقتصادی اساسی برای سازمان محسوب میشود. ارزش گذاری نام و نشانهای تجاری و تعیین میزان ارتباط آن با شاخصهای عملکرد از یک سو میتواند به عنوان یک معیار برای ذینفعان سازمان، همچون سهامداران، اعتبار دهندگان، کارکنان و غیره در ارزیابی عملکرد شرکت و از سویی برای استاندارد گذاران، در توجه بیشتر در حوزه اندازهگیری و شناسایی نام و نشانهای تجاری و سایر داراییهای نا مشهود در صورتهای مالی مفید واقع گردد. در پژوهش حاضر ابتدا نام و نشانهای تجاری داخلی (ایجادشده) و خارجی (تحصیل شده) شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران شناسایی و با استفاده از مدلهای مالی محور ارزش آنها مورد محاسبه قرار گرفت. سپس به بررسی ارتباط بین ارزش نام و نشانهای تجاری و شاخصهای عملکرد همچون سود خالص، بازده داراییها، بازده حقوق صاحبان سهام و بازده فروش پرداخته شد. نتایج حاصل از بررسی ارزش نام و نشانهای تجاری و شاخصهای عملکرد در بین سالهای 1380 تا 1389 حاکی از آن است که بین ارزش نام و نشانهای تجاری و تمامی شاخصهای عملکرد مورد آزمون، رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد.
کلید واژگان
بازده داراییهابازده حقوق صاحبان سهام
بازده فروش
مدلهای مالی محور
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینیImam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
معاون پژ.هشی و استادیار تمام وقت گروه حسابداریمدیر مالی شرکت صدف
مدیر مالی شرکت نفت خیز جنوب
استاد دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور
شاپا
2676-62052676-6213



