• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش حسابداری مالی
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش حسابداری مالی
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر خوش‌بینی و بدبینی مدیران بر مدیریت سود

    (ندگان)پدیدآور
    رضازاده, حامدپاک مرام, عسگربحری ثالث, جمالعبدی, رسول
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.236 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: پیش‌بینی سود توسط مدیریت یکی از ابزارهای تعامل مدیران با بازار محسوب ‌می‌شود که ارائه آن به شرکت‌ها این فرصت را خواهد داد تا رفتار بازار را تحت تأثیر قرار دهند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر خوش‌بینی و بدبینی مدیران بر مدیریت سود است.   روش: این پژوهش از نوع توصیفی، همبستگی و پس‌رویدادی است. بدین منظور، تعداد 155 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1385 تا 1396 مورد مطالعه قرار گرفت. برای بررسی روابط بین متغیرها نیز از رگرسیون چندمتغیره استفاده گردید. یافته‌ها:‌ نتایج پژوهش بیانگر آن است که مدیران خوش‌بین تمایل به مدیریت سود از طریق اقلام درآمدی و اقلام تعهدی را دارند. نتیجه‌گیری: خوش‌بینی بیش‌ازحد مدیریت منجر به پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه‌تر می‌شود و با توجه به این‌ که پیش‌بینی‌های مدیران به ‌عنوان یک معیاری از تصمیم‌گیری ذینفعان است؛ بنابراین، مدیران بیش‌ازحد خوش‌بین انگیزه‌های بیشتری را برای مدیریت سود دارند. مدیران خوش‌بین همواره سعی بر آن دارند که اطلاعات و اخبار منفی را در پیش‌بینی‌های سود، از دید سرمایه‌گذاران پنهان و آن‌‌ها را در داخل شرکت به امید آن که عملکرد ضعیف‌شان با عملکردهای بهتری در آینده پوشیده خواهد شد، انباشت کنند. در نتیجه، ممکن است در راستای تشدید مشکلات نمایندگی اقداماتی را انجام دهند. دانش‌افزایی:‌ با توجه به این ‌که پژوهش حاضر برای نخستین بار در ایران تمایل مدیران خوش‌بین و بدبین بر مدیریت سود را به طور مشخص بررسی کرده است، انتظار بر این است که یافته‌های پژوهش علاوه بر توسعه ادبیات و نظریه‌های مربوط به آن، بر تصمیمات مدیران و سرمایه‌گذاران نیز تأثیر مطلوبی داشته باشد.
    کلید واژگان
    خوش‌بینی و بدبینی مدیران
    پیش‌بینی سود مدیریت
    مدیریت سود

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2020-05-21
    1399-03-01
    ناشر
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی
    Imam Khomeini International University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
    دانشیار گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
    استادیار گروه حسابداری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
    استادیار گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران

    شاپا
    2676-6205
    2676-6213
    URI
    https://dx.doi.org/10.30479/jfak.2020.11758.2560
    http://jfak.journals.ikiu.ac.ir/article_2056.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/270317

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب