بررسی تاثیر رقابت در بازار محصول بر خطر سقوط قیمت سهام
(ندگان)پدیدآور
رمضان احمدی, محمدواعظ, سید علیآرمن, سید عزیزدرسه, سید صابرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یافتههای تحقیقات نظری حاکی از آن است که رقابت در بازار محصول به عنوان یک مکانیزم خارجی راهبری شرکتی خطر سقوط قیمت سهام را با کاهش هزینهی نمایندگی، همسویی منافع مدیران و سرمایهگذاران، کاهش تخلفات توسط مدیران، بهبود تصمیمگیریهای عملیاتی و افزایش کیفیت گزارشگری، کاهش میدهند، بنابراین هدف این پژوهش، بررسی تأثیر معیارهای رقابت در بازار محصول بر خطر سقوط آتی قیمت سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. معیارهای مورد بررسی شامل چهار شاخص رقابت در بازار محصول: شاخص هرفیندل_هیرشیمن، شاخص کیو توبین، شاخص لرنر و شاخص لرنر تعدیل شده است. بدین منظور چهار فرضیه برای بررسی این موضوع تدوین و دادههای مربوط به 99 شرکت بورس اوراق بهادار تهران برای دورهی زمانی بین سالهای 1384 تا 1394 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. الگوی رگرسیون پژوهش با استفاده از روش دادههای تابلویی با رویکرد اثرات ثابت بررسی و آزمون شده است. نتایج بدست آمده نشان داد از میان معیارهای انتخابی برای رقابت در بازار محصول شاخص هرفیندل_هیرشیمن و شاخص کیو توبین دارای رابطه مثبت و معناداری و شاخص لرنر و شاخص لرنر تعدیل شده است تأثیر منفی و معناداری بر خطر سقوط قیمت سهام دارد.
کلید واژگان
خطر سقوط قیمت سهامشاخص کیوتوبین
شاخص لرنر
شاخص لرنر تعدیل شده و شاخص هرفیندل_هیرشیمن
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینیImam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
استادیار، حسابداری، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایراناستادیار، حسابداری، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
استاد، اقتصاد، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
دانشجوی دکتری، حسابداری، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
شاپا
2676-62052676-6213




