اثربخشی حافظه رویدادهای خاص بر تاب آوری و افسردگی دختران افسرده
(ندگان)پدیدآور
نه روزیان, مرجانفروزنده, الهامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر آموزش حافظه رویدادی خاص بر تاب آوری و افسردگی دختران افسرده شهر اصفهان بود.
روش بررسی: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح آن پیش آزمون-پس آزمونو آزمون پیگیری همراه با گروه کنترل بود. بدین منظور، 24 بیمار، به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در مرحله پیش آزمون، آزمودنیهای دو گروه با استفاده از ابزارهای اندازهگیری افسردگی بک ویرایش دوم، 1996 (BDI-II) و تابآوری کانر و دیویدسون، 2003 (CD-RISC) مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اجرای آموزش حافظه رویدادی خاص (MEST)روی گروه آزمایش طی 6 جلسه، مجددأ از هر دو گروه خواسته شد به آزمونهای مذکور پاسخ دهند. به منظور پیگیری نتایج، پس از 3 هفته مجددأ از آزمودنیهای دو گروه آزمون گرفته شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که نمرات افسردگی گروه ازمایش پس از اتمام جلسات به صورت معناداری کاهش (05/0p) و نمرات تاب اوری تغییر معناداری (50/0p) نداشته است.
نتیجه گیری:همسو با یافتههای پژوهشهای پیشین میتوان گفت آموزش حافظه خاص درمانی موثر در کاهش علائم افسردگی است، نتایج این تحقیق نشان میدهد که بهبود حافظه رویدادی خاص به بهبود علایم افسردگی کمک میکند.
کلید واژگان
آموزش حافظه رویدادی خاصافسردگی
تاب آوری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساریIslamic Azad University, Sari Branch
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایرانگروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نایین، نایین، ایران. *(نویسنده مسؤول) Email: elham_for@yahoo.com
شاپا
2322-245X2345-6191




