• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه نسیم تندرستی
    • دوره 4, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه نسیم تندرستی
    • دوره 4, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پیش بینی اختلال افسردگی دانشجویان بر اساس فرآیند و محتوی خانواده و مهارت حل مساله

    (ندگان)پدیدآور
    حیدری, سمیرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    349.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی اصیل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: سلامت روانی به عنوان یکی از مهم ترین عوامل مؤثر در ارتقا و تکامل انسانها محسوب می شود. هدف این پژوهش پیش بینی مشکلات افسردگی دانشجویان بر اساس فرآیند و محتوی خانواده و مهارت حل مساله در دانشجویان می باشد. روش بررسی: نمونه مورد بررسی شامل 260 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات قزوین بود. آزمودنی ها به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) ، مقیاس خودگزارش دهی فرایند خانواده و مقیاس خود گزارش دهی م حتوی خانواده  و  پرسشنامه مهارت حل مسأله هپنر (1988) از سوی آنان تکمیل شد. یافته ها: تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون،آزمون مقایسه میانگین ها و تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که بین فرآیند و محتوی خانواده و مهارت حل مسأله با افسردگی، اضطراب و استرس در دانشجویان رابطه وجود دارد. بین فرآیند و محتوی خانواده، مهارت حل مسأله و مشکلات عاطفی دانشجویان دختر و پسر تفاوت وجود ندارد . افزون بر این نتایج پژوهش نشان داد که فرآیند و محتوی خانواده و مهارت حل مسأله،  افسردگی دانشجویان را پیش بینی می کنند. نتیجه گیری: با توجه به قابلیت پیش بینی افسردگی بر مبنای فرایند و محتوی خانواده، می توان با تقویت مهارتهای مربوط به فرایند و نیز پتانسیل های خانواده، از بروز مشکلات عاطفی جلوگیری نمود.
    کلید واژگان
    فرایند خانواده
    محتوی خانواده
    مهارت حل مساله
    افسردگی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2015-11-22
    1394-09-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
    Islamic Azad University, Sari Branch
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد روانشناسی ، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدقزوین، قزوین، ایران. (مولف مسئول)

    شاپا
    2322-245X
    2345-6191
    URI
    http://jfh.iausari.ac.ir/article_652034.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/269864

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب