نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعباسی, مسلمfa_IR
dc.contributor.authorبگیان, محمد جوادfa_IR
dc.contributor.authorاعیادی, نادرfa_IR
dc.contributor.authorدرگاهی, شهریارfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:50:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:50:47Z
dc.date.available1399-07-09T04:50:46Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:50:47Z
dc.date.issued2015-08-23en_US
dc.date.issued1394-06-01fa_IR
dc.date.submitted2016-11-15en_US
dc.date.submitted1395-08-25fa_IR
dc.identifier.citationعباسی, مسلم, بگیان, محمد جواد, اعیادی, نادر, درگاهی, شهریار. (1394). مقایسه خود دلسوزی، اجتناب شناختی و خودتنظیمی عاطفی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی‌های یادگیری. فصلنامه نسیم تندرستی, 4(1), 31-40.fa_IR
dc.identifier.issn2322-245X
dc.identifier.issn2345-6191
dc.identifier.urihttp://jfh.iausari.ac.ir/article_651627.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/269853
dc.description.abstract<strong><em>زمینه و هدف</em></strong><em>:</em> <em>:  دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری تحت تاثیر عوامل مختلف روانشناسی ناشی از این اختلال قرار</em><em>دارند که باعث ایجاد و تداوم این اختلال می‌شود؛ لذا پژوهش حاضر درصدد مقایسۀ خود دلسوزی، اجتناب شناختی و خودتنظیمی عاطفی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی‌های یادگیری است.</em> <strong><em>روش بررسی</em></strong><em>: این پژوهش از نوع علّی- مقایسه ای است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ دانش آموزان پسر 12-16 سالۀ شهرستان نورآباد (دلفان) است که در سال تحصیلی 93-94 مشغول به تحصیل بودند. آزمودنی‌های پژوهش، شامل 30 دانش آموز پسر 12-16 ساله، مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری شهرستان نورآباد بود که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. همچنین 30 دانش آموز عادی که به شیوه همتا سازی بر اساس سن، ترتیب تولد و وضعیت اجتماعی-اقتصادی انتخاب شدند برای جمع آوری داده ها از مقیاس خود دلسوزی، اجتناب شناختی و خودتنظیمی عاطفی استفاده شد. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چند متغیری مانوا (</em><em>MANOVA</em><em>) استفاده شد.</em> <strong><em>یافته‌ها</em></strong><em>: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (</em><em>MANOVA</em><em>) نشان داد </em><em>که  میانگین نمرات دانش آموزان عادی در متغیر خود دلسوزی(جزمؤلفۀ انزوا) و خودتنظیمی عاطفی (جز تغیر عاطفه و خلق منفی) نسبت به دانش آموزان با ناتوانایی یادگیری به طور معنی داری بیشتر بود</em><em>(001/0</em><em>P<</em><em>) .</em><em> ولی در مؤلفۀ ویژگی مشترک انسان و پیش همانند سازی از متغیر خوددلسوزی و مؤلفۀ تغییر موقعیت از متغیر خودتنطیمی عاطفی، بین دانش آموزان دو گروه تفاوتی مشاهده نشد.</em><em> همچنین در متغیر اجتناب شناختی میانگین نمرات دانش آموزان عادی به طور معناداری پایین تر از کودکان با ناتوانایی یادگیری بود. </em> <strong><em>نتیجه‌گیری</em></strong><em>: نتایج نشان داد که دانش آموزان با ناتوانایی یادگیری، به دلیل اجتناب شناختی بالا در موقعیت های بین فردی بیشتر دچار سوگیری می‌شوند که باعث می‌شود نسبت به کودکان عادی، سازگاری روانی و اجتماعی کمتری داشته باشند. همچنین به دلیل خوددلسوزی و خودتنظیمی پایین نسبت به کودکان عادی، احساس کفایت کمتری می‌کنند و در نتیجه دچار عواطف منفی می‌شوند</em>fa_IR
dc.format.extent500
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد ساریfa_IR
dc.publisherIslamic Azad University, Sari Branchen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه نسیم تندرستیfa_IR
dc.relation.ispartofQuarterly Journal of Health Breezeen_US
dc.subjectخود دلسوزیfa_IR
dc.subjectاجتناب شناختیfa_IR
dc.subjectخودتنظیمی عاطفیfa_IR
dc.subjectناتوانی‌های یادگیریfa_IR
dc.titleمقایسه خود دلسوزی، اجتناب شناختی و خودتنظیمی عاطفی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی‌های یادگیریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشی اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روانشناسی ، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روانشناسی عمومی ، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران * (نویسنده مسؤول) shahriardargahi@yahoo.com Email:fa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue1
dc.citation.spage31
dc.citation.epage40


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد