بررسی میزان شیوع اختلال استرس پس از سانحه و رابطة علائم این اختلال با اختلال سوگ در فرزندان قربانیان حادثة انفجار لوله گاز سرخسـمشهد
(ندگان)پدیدآور
گل محمدی هفشجانی, عاطفهکلانتری, مهردادمهرابی, حسینعلیشفیعی امیری, مجیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: بر اساس راهنمای تشخیصی- آماری اختلالات روانی،شایع ترین مشکلی که بعد از فجایع یا ضربه برای افراد ایجاد می شود، ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان شیوع اختلال استرس پس از سانحه و رابطه علائم این اختلال با اختلال سوگ در فرزندان قربانیان انفجار لوله گاز سرخس- مشهد انجام شد.
روش بررسی: براین اساس در قالب یک مطالعة توصیفی از نوع پیمایشی و همبستگی، کلیة فرزندان قربانیان انفجار که بین 3 تا 19 سال داشتند(34 نفر)، به عنوان نمونة پژوهش، به شیوة در دسترس انتخاب شدند. این افراد به پرسشنامه های مقیاس اختلال تنیدگی پس از ضربهبا پایایی 869/0، مقیاس تجدید نظر شده ی تأثیر وقایعبا پایایی842/0و پرسشنامة سوگ کودکاندیرگرو و همکاران، با میزان پایایی 839/0پاسخ دادند.
یافته ها: نتایج تحلیل آماری نشان داد که 4/29 درصد از فرزندان قربانیان این حادثه دارای اختلال استرس پس از سانحه می باشند، به علاوه میزان اختلال استرس پس از سانحه با آزمون می سی سی پی با اختلال سوگ در فرزندان قربانیان متوفَی حادثه رابطة معنی داری داشت . اما رابطه بین علائم اختلال استرس پس از سانحه با استفاده از آزمون کرایس با اختلال سوگ در فرزندان قربانیان متوفَی حادثه معنی دار نبود.
نتیجه گیری: با افزایش میزان اختلال استرس پس از سانحه در فرزندانی که والدین خود را از دست داده اند، سطح اختلال سوگ نیز افزایش نشان می دهد.
کلید واژگان
اختلال استرس پس از سانحهاختلال سوگ
فرزندان
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساریIslamic Azad University, Sari Branch
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. (نویسنده مسؤول) atefehgolmohammadi@yahoo.com Email:گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران.
شاپا
2322-245X2345-6191
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
اثر بخشی آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر نشانههای نارسایی توجه/ فزون کنشی و اختلال نافرمانی در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه همراه با اختلال نافرمانی مقابله ای
دهقانی, سحر؛ فرهنگی, عبدالحسن؛ رحمانی, محمد علی (معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش, 2023-06-01)هدف: پژوهش حاضر، با هدف مقایسه اثر بخشی آموزش گروهی اصلاح الگوی تعامل والد - فرزند و برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی برنشانههای بیش فعالی و اختلال نافرمانی، اضطراب و کیفیت زندگی در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و ...
-
مقایسه نگرانی، وسواس فکری و نشخوار فکری در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواس- اجبار، اختلال افسردگی عمده و افراد بهنجار
محمود علیلو, مجید؛ بخشی پور رودسری, عباس؛ منصوری, احمد؛ فرنام, علیرضا؛ فخاری, علی (دانشگاه الزهراء(س)Alzahra University, 2011-12-22)پژوهش حاضر با هدف مقایسه نگرانی، وسواسفکری و نشخوارفکری در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواس- اجبار، اختلال افسردگیعمده و افراد بهنجار انجام شد. بدین منظور، در یک پژوهش پس رویدادی (علی- مقایسهای)، ...
-
مقایسه الگوهای ناهنجار شخصیت و نشانگان بالینی بیماران مبتلا به اختلال روانپزشکی و بیماران با تشخیص همزمان اختلال روانپزشکی و اختلال مصرف مواد
آتشی پور, هانیه؛ خسروجردی, زینب؛ طاهری, احسان؛ مومنی, فرشته (دانشگاه الزهراء(س)Alzahra University, 2023-01-21)هدف از انجام این پژوهش، مقایسه الگوهای ناهنجار شخصیت و نشانگان بالینی بیماران مبتلا به اختلال روانپزشکی و بیماران با تشخیص همزمان اختلال روانپزشکی و اختلال مصرف مواد میباشد. پژوهش حاضر از نوع مقایسه ای-پس رویدادی است. ...




