نقش تنظیم منفی هیجان و اشتیاق عاطفی- شناختی یادگیری در پیشبینی رفتارهای پرخطر دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
صادقی, حسنشهری, مریمخالقی کیا-دهی, نجمهاسدیان خرمآبادی, زهراپیرانی, ذبیحنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: با توجَه به اهمیت توجه به سلامت روان دانشآموزان و لزوم پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، انجام پژوهشهای بیشتر در این زمینه ضروری به نظر میرسد، لذا هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش تنظیم منفی هیجان و اشتیاق تحصیلی در پیشبینی رفتارهای پرخطر دانشآموزان بود. روش بررسی: نمونة آماری، شامل 300 نفر از دانشآموزان شهر تهران در سال 1394- 1393 بود که با روش دردسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامههای تنظیم هیجان، اشتیاق تحصیلی ورفتارهای پرخطراستفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تنظیم منفی هیجان با رفتارهای پر خطر، همبستگی مثبت معنیداری داشت (01/0>p). اشتیاق تحصیلی، رابطه منفی معنیداری با رفتار پرخطر داشت (001/0>p). تنظیم منفی هیجان، قویترین متغیر پیشبینی کننده رفتار پرخطر به صورت مثبت بود. همچنین اشتیاق تحصیلی، قویترین متغیر پیشبینی کننده انواع رفتار پرخطر دانشآموزان به صورت منفی بود. نتیجهگیری: تقویت تنظیم هیجانی سازگارانه و فراهم آوردن زمینههای اشتیاق تحصیلی در دانشآموزان میتواند زمینهای برای کاهش رفتارهای پرخطر آنان فراهم کند.
کلید واژگان
تنظیم منفی هیجاناشتیاق تحصیلی
رفتارهای پرخطر
دانشآموزان
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساریIslamic Azad University, Sari Branch
سازمان پدید آورنده
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران. sadeghi_66@yahoo.com Email:(نویسنده مسؤول)*دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ایران
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ایران
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، ایران
گروه روانشن.اسی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران.
شاپا
2322-245X2345-6191




