| dc.contributor.author | میرشمسی, فاطمه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T04:49:06Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T04:49:06Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T04:49:06Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T04:49:06Z | |
| dc.date.issued | 2008-03-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1387-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2014-10-15 | en_US |
| dc.date.submitted | 1393-07-23 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | میرشمسی, فاطمه. (1387). شروط ضمن عقد نکاح، بررسی و مقارنه مواردی از آن در فقه امامیه و اهل سنّت. مبانی فقهی حقوق اسلامی, 1(111387), 161-189. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2251-6272 | |
| dc.identifier.uri | http://jfil.srbiau.ac.ir/article_4235.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/269291 | |
| dc.description.abstract | شرط ضمن عقد همان الزام و التزام است، به این معنی که هر یک از طرفین عقد می توانند وصف خاص، فعل یا<br />ترک عمل و یا نتیجه عقد دیگری را در ضمن عقد از طرف مقابل بخ واهد، شروط ضمن عقد در یک تقسیم بندی به<br />صحیح و باطل تقسیم می شود، شرط صحیح آن شرطی است که شرایط عمومی صحت شرط را داشته باشد، در غیر این<br />صورت باطل است؛ شرط باطل گاهی مبطل عقد است و آن زمانی است که موجب از دست رفتن یکی از ارکان یا<br />شرایط عمومی صحت عقد شود، مثل اینکه مجهول و یا خلاف متقتضای ذات عقد باشد، شروط صحیح را می توان سه<br />گونه دانست، شرط صفت، شرط فعل، شرط نتیجه.<br />چنانچه یکی از زوجین وصف خاصی را از طرف مقابل در عقد نکاح خواسته باشد، در صورت کشف خلاف،<br />مشروط له حق فسخ دارد، این نوعی تدلیس است که موجب حق خیار م ی شود؛ با شرط نتیجه زوجه می تواند وکیل و<br />وکیل در توکیل طلاق خودش باشد ، این شرط، عقد وکالت را لزوم حکمی می دهد و نوعی وکالت بلاعزل است . زن<br />می تواند با شرط فعل برخی از حقوق زوج را اسقاط و یا دامنه سلطنت او را نسبت به خود محدود کند . شرط خیار در<br />عقد نکاح جایز نیست . اهل سنت توکیل و تفویض طلاق را به زوجه جایز دانسته و تخییر زوجه در انحلال نکاح<br />خودش را خاص پیامبر (ص) ندانسته و گفته اند هرگاه زوج، زوجه را در ادامه ازدواج و انحلال آن، مخیر کند و او<br />جدائی و پایان زندگی مشترک را انتخاب کند، عقد نکاح منحل می شود. در فق ه امامیه طلاق تخییری، خاص پیامبر<br />شناخته شده است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 287 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مبانی فقهی حقوق اسلامی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Islamic Jurisprudence and Law | en_US |
| dc.subject | شرط ضمن عقد | fa_IR |
| dc.subject | شرط فعل | fa_IR |
| dc.subject | شرط خلاف مقتضای عقد | fa_IR |
| dc.subject | شرط وکالت | fa_IR |
| dc.subject | تفویض و تخییر طلاق | fa_IR |
| dc.title | شروط ضمن عقد نکاح، بررسی و مقارنه مواردی از آن در فقه امامیه و اهل سنّت | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه حقوق، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 1 | |
| dc.citation.issue | 111387 | |
| dc.citation.spage | 161 | |
| dc.citation.epage | 189 | |