دوره 2, 1 (3بهار وتابستان 1388)

 

ارسال های اخیر

  • تاملی در شمول موجبات ضمان قهری در فقه 

    فرحزادی, رحمت (دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران, 2009-03-21)
    موجبات ضمان در واقع قالب های ضمان آور است که هر یک از آ نها می تواند به ادلة متفاوت اعم ازنقلی، عقلی و بناء عقلاء استناد یابد. به عنوان مثال مسئولیت در قاعدة ید بر اساس تصرف ناروا و دردو قاعدة اتلاف و تسبیب، ...

  • جایگاه امر به معروف و نهی از منکر درکلام و فقه 

    جعفری هرندی, محمد (دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران, 2009-03-21)
    گرچه در آغاز دعوت انبیاء، آموزهای دینی به تناسب و تفاوت طرح م یشد، ولی پس از نهادینه شدنهر دینی عالمان دین، آموزه ها را طبقه بندی کرده با عنوانی که برای هر دسته ای قائل شدند علمویژه ای بوجود آوردند. دو رشتة ...

  • بررسی نظریه های حرمت و حلیت استفاده از رحم جایگزین در فقه امامیه 

    زارعی شریف, وحید (دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران, 2009-03-21)
    این نوشتار به بررسی حکم تکلیفی استفاده از رحم جایگزین م یپردازد که در این خصوص ضمنبررسی منابع معتبر فقه امامیه، چهار نظریة حرمت، اباح ة واقعی، برائت ظاهری و جواز در فرضضرورت به دست آمد. قائلین به حرمت با استدلال ...

  • مقایسة عقد حواله با تبدیل تعهد و انتقال دین و طلب 

    فیض, علیرضا؛ واحدی زاده, جواد (دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران, 2009-03-21)
    تبدیل تعهد یکی از موارد سقوط تعهدات است که در مقایسه با سایر موارد سقوط تعهدات، کمترمورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و دلیل این امر نیز شاید عدم پیش بینی عنوان تبدیلتعهد در فقه و اقتباس آن از حقوق غرب ...

  • رهیافتها و سازوکارهای به کارگیری قواعد اخلاقی در لایحه حمایت از خانواده 

    نقیبی, سید ابوالقاسم (دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران, 2009-03-21)
    زن و مرد عشق را با اخلاق میآمیزند تا زمینه را برای ارتقاء سطح کیفیت حیات عاطفی خویش مهیانموده و محیط سرشار از وحدت و همبستگی را برای رشد جسمی و معنوی کودکان فراهم آورند .برخی از قواعد و آموزههای اخلاقی با نفوذ ...

  • دورنمای حقوقی ازدواج موقت 

    اسدی مهماندوستی, محمد (دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران, 2009-03-21)
    این مقاله در پی آن است تا نشان دهد نکاح منقطع از ابتدا در اسلام مشروع شناخته شده است.برخی آن را جزء سنن پیش از اسلام می دانند که اسلام آن را قبول کرده است و به اصطلاح جزءاحکام امضایی است. به هر تقدیر حلیت متعه ...