بررسی حاشیۀ بازار ماهیان خاویاری پرورشی در ایران
(ندگان)پدیدآور
جامع بزرگی, محبوبهصالحی, حسنحسینی, سید ولیفیض بخش, رضارمضانی, سهیلانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ماهیان خاویاری یکی از باارزشترین گونههای آبزیان به شمار میروند که قدمتی بسیار طولانی دارند و به علت این سابقه فسیل زنده نام گرفتهاند. پرورش گوشتی ماهیان خاویاری، بهمنزلة پایة اساسی تکثیر و پرورش، با هدف تخصیص درآمد ارزی است. جامعة آماری در این تحقیق شامل 20 پرورشدهنده، 20 عمدهفروش و 20 خردهفروش است؛ به منظور جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از مزارع پرورشی استانهای گیلان، مازندران، تهران، قم، اراک، خوزستان، یزد و شیراز پرسشنامههایی توزیع شد. در این پژوهش از الگوی اضافهبها (مارک ـ آپ) استفاده شد. نتایج آنالیز آماری نشان داد که بین عواملی نظیر استهلاک سرمایه و کیفیت غذا و بهای تمامشدۀ آنها، بهمنزلة عوامل اصلی تأثیرگذار در قیمت تمامشده و میزان سودآوری پرورش گوشتی تاسماهیان، ارتباط برقرار است. سهم تولیدکنندگان از قیمت نهایی محصول بسیار کم و در حدود 5/42 درصد برآورد شد. نتایج نشان داد که حاشیهها در این بازار نسبت به قیمت تولیدکننده رقم بالایی بود (P P
کلید واژگان
الگوی مارک ـ آپبازاریابی
حاشیة بازاریابی
ماهیان خاویاری
اقتصاد شیلاتی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-06-221394-04-01
ناشر
دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه شیلات، دانشکدة منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایراندانشیار موسسۀ تحقیقات شیلات ایران، تهران، ایران
استادیار گروه شیلات، دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج ایران
استادیار جهاد دانشگاهی دانشگاه امیر کبیر، تهران، ایران
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور، کرج، ایران
شاپا
2008-57292423-7809




