ارتقای مدل قیمت گذاری سهام مبتنی بر عامل ریسک نقدشوندگی
(ندگان)پدیدآور
خجسته, محمدعلیتهرانی, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در ادبیات مالی در تعریف مفهوم نقدشوندگی، چند بعد نظیر حجم، سرعت و هزینه مطرح شده است. در این تحقیق سعی شده است اثر مفهوم نقدشوندگی در مدل قیمت گذاری سهام در بورس تهران با توجه به ابعاد مختلف آن تبیین شود. شاخص حجم ریالی معاملات به عنوان نماینده ای از بعد حجم نقدشوندگی، شاخص نسبت گردش به عنوان نماینده ای از سرعت نقدشوندگی و شاخص آمیهود به عنوان نماینده ای از بعد هزینه و اثر قیمتی استفاده شده اند. دوره مورد مطالعه از ابتدای سال 90 تا انتهای سال 94 می باشد و داده ها به صورت ماهیانه برای60 ماه محاسبه شدهاند. نتایج آن بود که مدل 4 عاملی مبتنی بر هر یک از شاخصهای نقدشوندگی، در بررسی سبدهای سبکی سهام (ترکیب سبکهای کوچک، بزرگ، ارزشی، رشدی، نقدشونده بالا، نقدشونده پایین) ارتقای معنی داری در ضریب تعیین تعدیل شده نسبت به مدل سه عاملی فاما و فرنچ ایجاد می کنند. این اثر در سبد سبک شرکت های با نقدشوندگی کمتر، بالاتر است. در بررسی تکی سهام، از میان 201 شرکت مورد مطالعه، در مجموع سه شاخص، در بیش از 50 شرکت ضریب عامل ریسک نقدشوندگی در سطح خطای زیر 5% معنیدار بوده و باعث بهبود مدل شد.
کلید واژگان
نقدشوندگیریسک نقدشوندگی
مدل قیمت گذاری سهام
مدل سه عاملی فاما و فرنچ
شماره نشریه
35تاریخ نشر
2017-09-231396-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقاتسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت مالی دانشگاه تهرانعضو هیات علمی و مدیر گروه مالی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
شاپا
2251-68592383-2789




