تأثیر احساسات سرمایه گذاران بر بازار آتی سکه طلا
(ندگان)پدیدآور
چیت سازان, هستیکیماسی, مسعودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این پژوهش تأثیر احساسات سرمایه گذاران بر بازار آتی سکه طلا در بورس کالای ایران مورد بررسی قرار گرفت و اثرات روانشناختی فعالیتهای سرمایه گذاران در معاملات آتی ارائه شد. عوامل احساسی نقشی اساسی در تصمیم گیریهای فردی در بازارهای مالی دارند. در پارادایم مالی رفتاری، عنوان میشود که عوامل متعددی بر رفتار سرمایه گذاران تأثیر داشته و موجب میگردند آنها تصمیم گیری منطقی نداشته باشند. احساسات سرمایه گذاران از مهمترین آنهاست. در این بررسی از دادههای روزانه ی معاملات آتی سکه طلا در بورس کالای ایران در بازهی زمانی 6 فروردین 1388 تا 6 خرداد 1392 استفاده شده است. برای بررسی تأثیر احساسات سرمایه گذاران بر بازار آتی از طیف وسیعی از مدلهای متقارن و نامتقارن خانواده GARCH شامل مدلهایGARCH، GARCH-M، GJR-GARCH، GJR-GARCH با در نظر گرفتن GARCH-Mاستفاده شده است. این مدلها از جمله روشهای مؤثر برای متمایز نمودن نوسانپذیری حاصل از احساسات سرمایه گذاران در بازارهای آتی هستند. نتایج پژوهش حاصل از برازش مدلهای مختلف خانواده GARCHبیانگر آن است که نوسانات احساسات تأثیر مثبت و معناداری بر نوسانات بازار آتی سکه طلا در ایران دارد.
کلید واژگان
احساسات سرمایه گذارانبازار آتی
نوسان پذیری
.GJR-GARCH
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2015-09-231394-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقاتسازمان پدید آورنده
استادیار مالی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایراناستادیار مدیریت، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، - تهران، ایران
شاپا
2251-68592383-2789




