مرور 54و55, شماره 3 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 10 از 10
-
آوارهء یمگان و اسماعیلیه
(دانشکده ادبیات و علوم انسانی, 2004-09-22)حکیم ناصرخسرو قبادیانی از حکما و شعرای بزرگ قرن پنجم ایران است که تحول روحی عجیبی درسن 45 سالگی در وی ایجاد شد به گونه ای که تمام دنیا و مظاهرش را رها کرده، به سفری طولانی پرداخت و در این سفر پرماجرا ضمن ملاقات با فاطمیون ...
-
نگاهی به خال هندوی حافظ
(دانشکده ادبیات و علوم انسانی, 2004-09-22)"اگر آن ترک شیرازی به دست آرد دل ما را به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا" خال به عنوان نقطهء سیاه که بر اندام پدید می آید، یا اصطلاح عرفانی که عبارت است از نقطهء حقیقی و نقـطهء وحدت، در آثار شاعران و نویسندگان پارسی گو، ...
-
دیوان فتح (شاعر قرن یازدهم)
(دانشکده ادبیات و علوم انسانی, 2004-09-22)ده ها هزار نسخهء خطی نظم و نثر فارسی درکتابخانه های بزرگ دنیا نگهداری می شود و علاوه بر آن درکتابخانه های شخصی نیز شمار آن کم نیست. خواندن و ارزیابی کردن این گنج بیکران سالها وقت می خواهد. و تنها وقت مطالعه یافتن مشکل را ...
-
جاذبه های موسیقایی برخی مضامین خاقانی و پرتو آن در شاعران (مولوی ‘ سعدی و حافظ)
(دانشکده ادبیات و علوم انسانی, 2004-09-22)در این گفتار نگارنده بر آن است که اظهارکند چگونه شاعران برجستهء ایران در طیف جاذبهء موسیقی روح پرور و مضامین دل فریب شعر خاقانی مجذوب شد ه اند و این نکته را خاطرنشان کندکه اگر خاقانی در ادب فارسی ظهور نمی کرد به هیچ وجه ...
-
آداب و مراسم سماع
(دانشکده ادبیات و علوم انسانی, 2004-09-22)معرفت، صفت بارز روح انسانی است و عرفان از آغاز آفرینش، فراتر از مشخصات شناسنامه ای ملت ها، در عمق شناسه های فرهنگی ایشان نفوذ کرده است. عرفان اسلامی و ایرانی هم که شکل متکامل و پالایش شد ه ای از عرفان است دارای ابعاد و ...
-
معرفی کتاب سفینهء قهرمانیه
(دانشکده ادبیات و علوم انسانی, 2004-09-22)کتاب سفینه قهرمانیه مقتلی است به نثر مسجع آمیخته به نظم، ازآثار دورهء قاجار نوشتهء قهرمان خان قهری ملایری (م 1372ه ق) که هم نویسنده و هم اثر او- که به گونهء مجالس و به نثر فنی و موزون است- به علل گوناگون ناشناخته مانده ...
-
موسی (ع) و پیامبران هم عصر و بنی اسرائیل در مثنوی معنوی
(دانشکده ادبیات و علوم انسانی, 2004-09-22)نگاه مولوی به موسی (ع) همان نگاه قرآنی است که در آیات الهی آمده است. موسی (ع) در مثنوی معنوی گاه چون مریدی است که از ولادت تا وفات با عنایت الهی رشد و نمو یافته، در مسیر شریعت ربانی گام نهاده، طریقت معنوی راکه آزموده وبه ...
-
نمادهای اندامی نباتات در دیوان شاعران پارسی گوی
(دانشکده ادبیات و علوم انسانی, 2004-09-22)در این مقاله به بررسی نمادهای اندامی به کار رفته از نباتات در ادبیات فارسی پرداخته ایم و دیوان شاعرانی چون رودکی، فرخی، منوچهری، ناصرخسرو، سنایی، سعدی، مولوی و حافظ بر این اساس مورد مطالعه و بررسی قرارگرفته است. مطابقت این ...
-
مقایسهء زندگی و شعر امیلی دیکنسون و فروغ فرخزاد
(دانشکده ادبیات و علوم انسانی, 2004-09-22)امیلی دیکنسون از نامدارترین و تأثیرگذارترین شاعران آمریکایی از سدهء نوزدهم میلادی تاکنون است. او را بانی مدرنیسم در شعر غرب دانسته اند. مطالعهء زندگی و شعر دیکنسون و فروغ فرخزاد، وجوه اشتراک و تفارت های قابل ملاحظه ای را ...
-
ناصرخسرو و علوم رایج زمان خود
(دانشکده ادبیات و علوم انسانی, 2004-09-22)در این مقاله آنچه را که ناصرخسرو در دیوان در بارهء اطلاعات علمی خویش بیان داشته، مورد بررسی قرار داده ایم. از آنجا که مشغلهء اصلی ذهن او، مذهب و اعتقادات دینی است، به تبع آن، مطالعه در اصول مذاهب مختلف و بررسی آرای آنان ...



