نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعباسی اصل, رویاfa_IR
dc.contributor.authorنادری, حبیب‌اللهfa_IR
dc.contributor.authorاکبری, عباسfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:42:25Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:42:25Z
dc.date.available1399-07-09T04:42:25Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:42:25Z
dc.date.issued2016-10-22en_US
dc.date.issued1395-08-01fa_IR
dc.date.submitted2016-11-05en_US
dc.date.submitted1395-08-15fa_IR
dc.identifier.citationعباسی اصل, رویا, نادری, حبیب‌الله, اکبری, عباس. (1395). پیش‌بینی میزان اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر بر اساس ویژگی‌های شخصیتی. مجله اصول بهداشت روانی, 18(6), 343-349. doi: 10.22038/jfmh.2016.7808fa_IR
dc.identifier.issn1028-6918
dc.identifier.issn1684-4300
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2016.7808
dc.identifier.urihttp://jfmh.mums.ac.ir/article_7808.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/266944
dc.description.abstract<strong>مقدمه</strong><strong>:</strong> یکی از مهم‌ترین اختلالات روان شناختی‌ که همراه با تحولات اجتماعی، بیشتر خود را نشان داده، اختلال اضطراب اجتماعی است. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی میزان اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر دانشگاه مازندران بر اساس ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها صورت پذیرفت.<br /><strong>روش‌کار:</strong> جامعه آماری این پژوهش توصیفی، شامل تمام دانشجویان دختر دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 94-1393 بود و تعداد 384 نفر دانشجو از طریق نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به اضطراب اجتماعی از مقیاس اضطراب اجتماعی واتسون و فرند (FNE,SAD) و برای ویژگی‌های شخصیتی از فرم کوتاه پرسش‌نامه‌ی شخصیتی (NEO) استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارSPSS نسخه‌ی 22 و به روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه (هم‌زمان) انجام پذیرفت.<br /><strong>یافته‌ها:</strong> نتایج نشان داد که بعد روان‌رنجورخویی، پیش‌بینی‌کننده‌ی مثبت و معنی‌دار اضطراب اجتماعی (000/0<em>P</em><، 50/0=β) و ابعاد برون‌گرایی (000/0<em>P</em><، 32/0- =β) و توافق‌پذیری (049/0<em>P</em><، 10/0- =β)، پیش‌بینی‌کننده‌ی منفی و معنی‌دار اضطراب اجتماعی هستند. ابعاد تجربه‌پذیری و وظیفه‌شناسی، توان پیش‌بینی اضطراب اجتماعی را ندارند.<br /><strong>نتیجه‌گیری:</strong> یافته‌های پژوهش حاضر حاکی از این است که ویژگی‌های شخصیتی مختلف پیش‌بینی‌کننده‌های متفاوت از سطوح اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر می‌باشند.fa_IR
dc.format.extent301
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.publisherMashhad University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.ispartofمجله اصول بهداشت روانیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Fundamentals of Mental Healthen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2016.7808
dc.subjectویژگی‌های شخصیتیfa_IR
dc.subjectاضطراب اجتماعیfa_IR
dc.subjectدانشجویانfa_IR
dc.titleپیش‌بینی میزان اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر بر اساس ویژگی‌های شخصیتیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای روان‌شناسی تربیتی، دانشکده‌ی علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده‌ی علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای روان‌شناسی تربیتی، دانشکده‌ی علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانfa_IR
dc.citation.volume18
dc.citation.issue6
dc.citation.spage343
dc.citation.epage349
nlai.contributor.orcid0000-0003-1186-5424


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد