رابطه ی ویژگی های شخصیت و بهداشت روان شناختی با "توجه آگاهانه به حال" در دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
عبدی, سلماننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی ویژگی های شخصیت و بهداشت روان شناختی با "توجه آگاهانه به حال" دانشجویان صورت گرفته است.
روش کار: در یک مطالعه ی توصیفی از نوع همبستگی 357 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 86-87 به صورت تصادفی ساده انتخاب و پرسش نامه های ویژگی های شخصیتی آیزنک، سلامت عمومی گلدبرگ و مقیاس "توجه آگاهانه به حال" براون را تکمیل نمودند.داده ها توسطSPSS با آزمون های آماری توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام، تست تی و آنووای یک طرفه تحلیل شدند.
یافته ها: مطابق یافته ها، همبستگی "توجه آگاهانه به حال" با ویژگی های شخصیتی روان پریشی(17/0-=r )، با برون گرایی(09/0+=r)، با روان رنجور خویی (25/0-=r) به دست آمد (01/0Pنشانه های بدنی (22/0-=r)، اضطراب و بی خوابی (14/0-=r)، نقص در کارکرد اجتماعی (26/0-=r) و افسردگی وخیم (24/0-=r) به دست آمد (01/0بین دانشجویان ترک، فارس و کرد در میزان "توجه آگاهانه به حال" و بهداشت روان شناختی تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت.
نتیجه گیری: بهداشت روانی قادر است هشیاری از نوع "توجه آگاهانه به حال" را ارتقاء دهد، از این یافته می توان در مداخلات روانی استفاده کرد.
کلید واژگان
توجه آگاهانه به حالدانشجویان
بهداشت روان شناختی
ویژگی های شخصیت
شماره نشریه
40تاریخ نشر
2008-12-211387-10-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، مدرس دانشگاه پیام نور تبریز، مرکز مطالعات نصرشاپا
1028-69181684-4300




