کودکان پیشدبستانی مبتلا به اختلال نارسایی توجه فزونکنشی: تجارب پدران ایرانی
(ندگان)پدیدآور
حسینزاده ملکی, زهرارسولزاده طباطبایی, کاظممشهدی, علیمحرری, فاطمه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: اختلال نارسایی توجه فزونکنشی (ADHD) از رایجترین اختلالات کودکی است و توجه اندکی به پدران و تجربیات آنها صورت گرفته است. هدف از این مطالعه، درک عمیقتر تجربیات زندگی پدران ایرانی دارای کودک با تشخیص ADHD در سنین پیش از دبستان بود.
روشکار: این پژوهش مطالعهای کیفی از نوع پدیدارشناسی است. شرکتکنندگان تعداد 9 پدر دارای فرزند 4 الی6 ساله مبتلا به ADHD بودند و با استفاده از نمونهگیری هدفمند و تا حد رسیدن به اشباع انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات با مصاحبهی عمیق انجام شد. مصاحبهها بر اساس روش کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: ساختار اساسی تجربیات پدران، مواجههی مستمر با چالشهای روزآمد بود که در قالب موضوعات اصلی مرتبط قرار داشت: فراز و نشیب در مدیریت موثر رفتار، نارضایتی از خدمات سلامت روان و تعاملهای نامطلوب.
نتیجهگیری: افزایش آگاهی در مورد تجربیات پدران دارای فرزند پیشدبستانی مبتلا به ADHD برای جهتدهی عملکرد و ارایه حمایت مناسب، مفید است.
کلید واژگان
اختلال نارسایی توجه فزونکنشیپدران
پدیدارشناسی
پیشدبستانی
تجارب
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای روانشناسی، گروه روان-شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایراندانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
دانشیار روانپزشکی کودک و نوجوان، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
شاپا
1028-69181684-4300



