• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله اصول بهداشت روانی
    • دوره 16, شماره 63
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله اصول بهداشت روانی
    • دوره 16, شماره 63
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک مبتنی بر آموزش تنظیم هیجان بر علایم افسردگی

    (ندگان)پدیدآور
    شاملو, نادیامدرس غروی, مرتضیاصغری پور, نگار
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    262.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی با رشد روزافزون است. با توجه به نقش تنظیم هیجان در مشکلات روان‌شناختی و از جمله افسردگی، مطالعه‌ی حاضر، اثر رفتاردرمانی دیالکتیکی مبتنی بر آموزش تنظیم هیجان را بر علایم افسردگی مراجعه‌کنندگان به یکی از کلینیک‌های روان‌شناسی بررسی نموده است. روش‌کار: این کارآزمایی بالینی با جامعه‌ی آماری شامل تمام مراجعان به یکی از کلینیک‌های روان‌شناسی شهر مشهد از بهمن 1391 تا فروردین 1392 با روش نمونه‌گیری در دسترس انجام گرفته است. معیار ورود دریافت نمره‌ی 20 و بالاتر در پرسش‌نامه‌ی افسردگی بک و معیار خروج شامل دریافت مداخله‌ی دیگر، اعم از دارودرمانی و روان‌درمانی در زمینه‌ی افسردگی در زمان اجرای پژوهش بود. تعداد 30 نفر، به طور تصادفی و تعداد برابر در گروه آزمون (آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیک در 8 جلسه به صورت دو بار در هفته) و گروه شاهد، قرار گرفتند که با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و پی‌گیری یک ماهه بررسی شدند. ابزار بررسی، پرسش‌نامه‌ی افسردگی بک و مقیاس دشواری‌های هیجانی بود. برای تحلیل داده‌ها از آماره‌های توصیفی و آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون تی تحت  نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 16 استفاده شد. یافته‌ها: گروه آزمون در مقایسه با گروه شاهد کاهش معنی‌داری در نشانه‌های افسردگی (01/0=P، 9/62=(28و1)F) و دشواری‌های تنظیم هیجان (01/0=P، 9/15=(28و1)F) نشان دادند که در پی‌گیری یک‌ماهه نیز حفظ شده بود. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی منجر به کاهش موثر و ماندگار نشانه‌های افسردگی و دشواری‌های تنظیم هیجان می‌گردد.
    کلید واژگان
    افسردگی
    رفتاردرمانی دیالکتیکی
    هیجان

    شماره نشریه
    63
    تاریخ نشر
    2014-09-23
    1393-07-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    Mashhad University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه
    استادیار روان شناسی بالینی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    استادیار روان شناسی بالینی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد

    شاپا
    1028-6918
    1684-4300
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2014.3554
    http://jfmh.mums.ac.ir/article_3554.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/266866

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب