• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله اصول بهداشت روانی
    • دوره 18, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله اصول بهداشت روانی
    • دوره 18, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی قصه‌گویی بر افسردگی و پرخاشگری کودکان پیش‌دبستانی

    (ندگان)پدیدآور
    قشقایی, صغری
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    151.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: با توجه به تاثیر قصه‌گویی بر مشکلات روان‌شناختی کودکان، این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی قصه‌گویی بر پرخاشگری و افسردگی کودکان پیش‌دبستانی انجام شد. روش‌کار: جامعه‌ی آماری این پژوهش، شامل کودکان پیش‌دبستانی 6-4 ساله‌ی مهدکودک‌های شهرستان ساوه در سال 1392 بودند. با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس 40 کودک با نمرات بالای پرخاشگری و افسردگی بر اساس پرسش‌نامه‌ی اختلالات رفتاری راتر، انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه برابر آزمون و شاهد تقسیم شدند. پس از انجام پیش‌آزمون، برنامه‌ی قصه‌درمانی به مدت 12 جلسه‌ی یک‌ساعته (دو بار در هفته) برای گروه آزمون اجرا شد. پس از اتمام جلسات، پس‌آزمون و یک ماه بعد نیز پی‌گیری انجام شد. داده‌ها با آمار توصیفی، روش  تحلیل واریانس  با اندازه‌گیری مکرر و نرم‌افزار SPSS تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که نمرات پیش‌آزمون افسردگی و پرخاشگری دو گروه تفاوت معنی‌داری نداشته (05/0P) در حالی که میزان نمرات افسردگی و پرخاشگری در گروه قصه‌درمانی نسبت به گروه شاهد کاهش معنی‌داری نشان داد (01/0=P) که در پی‌گیری نیز ادامه یافت. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج، به نظر می‌رسد که قصه‌گویی در کاهش پرخاشگری و افسردگی کودکان پیش‌دبستانی تاثیر دارد و می‌توان از آن به عنوان یک روش اثربخش در بهبود  اختلالات رفتاری کودکان استفاده کرد.
    کلید واژگان
    افسردگی
    پرخاشگری
    قصه‌گویی
    کودک پیش‌دبستانی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2016-06-21
    1395-04-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    Mashhad University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران

    شاپا
    1028-6918
    1684-4300
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2016.6577
    http://jfmh.mums.ac.ir/article_6577.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/266850

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب