• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله اصول بهداشت روانی
    • دوره 18, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله اصول بهداشت روانی
    • دوره 18, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پیش‌بینی عزت نفس دانشجویان دختر بر اساس ابعاد سبک‌های دلبستگی و هویت اخلاقی آنان

    (ندگان)پدیدآور
    واحدی, شهرامیاری‌سیس, منیژه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    264.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی نوع رابطه‌ی ابعاد دلبستگی والدین و هویت اخلاقی با عزت نفس دانشجویان دختر انجام شد. روش‌کار: جامعه‌ی آماری این پژوهش توصیفی- همبستگی شامل دانشجویان دختر دوره‌ی کارشناسی دانشگاه تبریز در سال 1388 بودند. تعداد 289 دانشجوی دختر از رشته‌های مختلف به طور تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و سه مقیاس عزت نفس روزنبرگ، پرسش‌نامه‌ی ابعاد دلبستگی والدین و مقیاس هویت اخلاقی را تکمیل نمودند. داده‌ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام به کمک نرم‌افزار SPSS تحلیل گردیدند. یافته‌ها: نتایج رگرسیون چندگانه به روش گام به گام، نشان‌دهنده‌ی سه مرحله‌ی معنی‌دار در پیش‌بینی عزت نفس بود. نتایج مرحله‌ی سوم حاکی از آن است که 13 درصد تغییرات مربوط به عزت نفس دانشجویان دختر توسط مجموع متغیرهای ابعاد دلبستگی والدین (اعتماد و بیگانگی) و مولفه‌ی درون‌سازی هویت اخلاقی پیش‌بینی می‌شود (12/0=2R، 05/0>P، 12/12=F). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج، اعتماد به والدین، بیشترین میزان تبیین و قدرت پیش‌بینی‌کنندگی عزت نفس دانشجویان دختر را به خود اختصاص می‌دهد.
    کلید واژگان
    دلبستگی
    عزت نفس
    والدین
    هویت

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2016-06-21
    1395-04-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    Mashhad University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار روان‌شناسی، دانشکده‌ی علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
    دانشجوی دکترای روان‌شناسی، دانشکده‌ی علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

    شاپا
    1028-6918
    1684-4300
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2016.6576
    http://jfmh.mums.ac.ir/article_6576.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/266849

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب