بررسی مقایسه ای سبک های والدگری و خودکارآمدی والدینی در مادران کودکان با و بدون نشانه های اضطرابی
(ندگان)پدیدآور
امینایی, محمدروشن چسلی, رسولشعیری, محمدرضامحرری, فاطمه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: اختلالات اضطرابی از شایعترین مشکلات در بین کودکان میباشد که میتواند به مشکلات کارکردی منجر شود. اکثر مطالعات نشانگر همپوشی بالای اختلالات اضطرابی کودک و خانواده وی بودهاند. هدف مطالعهی حاضر، مقایسهی بین سبکهای والدگری و خودکارآمدی والدگری مادران کودکان مضطرب و غیر مضطرب بوده است.
روش کار: در این تحقیق علی-مقایسهای در سال 1392 110کودک (55 کودک مبتلا به اضطراب و 55 کودک غیر مبتلا به اضطراب) به همراه مادرانشان شرکت کردند. کودکان مضطرب از طریق نمونهگیری در دسترس و کودکان غیر مضطرب بر اساس همتاسازی متغیرهای جمعیتشناختی با گروه مضطرب از مدارس ابتدایی شهر مشهد انتخاب شدند. مادران کودکان، پرسشنامههای سبکهای والدگری، خودکارآمدی والدگری و اطلاعات جمعیتشناختی را تکمیل نمودند. مقایسهی نتایج دو گروه با استفاده از نرمافزار SPSS و آمار توصیفی و آزمون تی مستقل انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که تعارض و سردرگمی مادران کودکان مضطرب به طور معنیداری بالاتر از تعارض و سردرگمی مادران گروه شاهد (001/0PPP
کلید واژگان
اضطرابخودکارآمدی
کودکان
والدگری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-06-221394-04-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه شاهد تهران، تهران، ایراندانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد تهران، تهران، ایران
دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد تهران، تهران، ایران
دانشیار روانپزشکی کودکان و نوجوانان، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
شاپا
1028-69181684-4300



