• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله اصول بهداشت روانی
    • دوره 17, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله اصول بهداشت روانی
    • دوره 17, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رواسازی مقیاس قلدری ایلی‌نوی در دانش‌آموزان ابتدایی شهر سمنان

    (ندگان)پدیدآور
    اکبری بلوطبنگان, افضلطالع پسند, سیاوش
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: قلدری در مدرسه، یکی از معضلات عمده‌ی نظام‌های آموزش و پرورش در سراسر جهان می‌باشد و بررسی خصوصیات روان‌سنجی این سازه حایز اهمیت است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر رواسازی مقیاس قلدری در دانش‌آموزان ابتدایی بود. روش ‌کار: در این پژوهش تعداد 607 نفر از دانش‌آموزان مدارس ابتدایی سمنان در سال تحصیلی 93-1392 به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و به ابزارهای پژوهش شامل مقیاس قلدری ایلی‌نوی و پرسش‌نامه‌ی انگیزش تحصیلی هارتر پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های تحلیل عاملی، ضریب آلفای کرونباخ، همبستگی پیرسون، نرم افزار SPSS نسخه‌ی 22 و LISREL 54/8 استفاده شد. یافته‌ ها: تحلیل عاملی اکتشافی، همبستگی سئوال-نمره‌ی کل و تحلیل اعتبار برای بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس قلدری ایلی‌نوی اجرا شد. هم‌چنین، تحلیل عاملی تاییدی برای بررسی مدل اندازه‌گیری و ساختار روابط درونی گویه‌ها اجرا شد. اعتبار مقیاس قلدری ایلی‌نوی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 87/0، و خرده‌مقیاس‌های قربانی 71/0، قلدری 77/0 و نزاع 76/0 به دست آمد که همگی رضایت‌بخش بودند. نتیجه ‌گیری: نسخه‌ی فارسی پرسش‌نامه‌ی قلدری ایلی‌نوی در جامعه‌ی دانش‌آموزان از خصوصیات روان‌سنجی قابل قبولی برخوردار است و می‌توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش‌های روان‌شناختی استفاده کرد.
    کلید واژگان
    اعتبار
    روایی
    قلدری
    مقیاس

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2015-06-22
    1394-04-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    Mashhad University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
    دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

    شاپا
    1028-6918
    1684-4300
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2015.4507
    http://jfmh.mums.ac.ir/article_4507.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/266814

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب