تأثیر آموزش هوش هیجانی بر اضطراب امتحان و هوش هیجانی دانشآموزان پسر پایه پنجم (دوره دوم) ابتدایی شهرستان شادگان
(ندگان)پدیدآور
مکتبی, غلامحسیننعیماوی, مجیدتوفانی زاده, خلیلقاسمی نیا, محمدعلیقاسمی, محمدمهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: اضطراب واکنش طبیعی به فشار روانی است و شخص را برای مقابله با منبع ترس و تهدید آماده می کند. این مطالعه با هدف آموزش هوش هیجانی بر اضطراب امتحان و هوش هیجانی دانش آموزان پسر انجام شد. روشکار: آزﻣﻮدﻧﯽها 40 نفر از دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی بودند، بدین صورت که ابتدا 2 مدرسه پسرانه ابتدایی به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب و سپس از هر مدرسه 2 کلاس (پنجم ابتدایی) و از هر کلاس 20 نفر به طور تصادفی 20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه شاهد انتخاب شدند. گروه آزمون تحت 10 جلسه آموزش هوش هیجانی قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های اضطراب بک و هوش هیجانی بار-آن پارکر بود. یافتهها: پژوهش نشان داد که هوش هیجانی براضطراب امتحان دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی اثر مستقیم دارد (05/0P نتیجهگیری: این نتایج نشان می دهند که آموزش مهارت های هوش هیجانی نقش مهمی در کاهش اضطراب امتحان و افزایش هوش هیجانی دانش آموزان دارد.
کلید واژگان
اضطراب امتحاندانش آموزان
هوش هیجانی
روان پزشکی کودک و نوجوان
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-04-211396-02-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانکارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور بهبهان، بهبهان، ایران
کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، شوشتر، ایران
شاپا
1028-69181684-4300




